Zapaść na rynku pism młodzieżowych

Regres na rynku wydawniczym boleśnie dotknął magazyny dla nastolatków. Wydawałoby się, że tak atrakcyjna dla reklamodawców grupa będzie chętnie czytać o swoich idolach, modzie, urodzie i kłopotach sercowych. Okazuje się, że młodzież odwraca się od tych czasopism.


-My po prostu szybciej dorastamy. Dawniej typowa czternastolatka bawiła się lalkami, teraz  udaje dorosłą kobietę. Poza tym w tych magazynach są głównie disney’owskie gwiazdki, które nas kompletnie nie interesują.  Dlatego o nich nie czytamy. Wszystko możemy znaleźć za darmo w sieci – tłumaczy licealistka Patrycja Zachariasz.

 

bravo

Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że czasopisma młodzieżowe tracą nawet 40 procent czytelników („Twist”). Najlepiej na rynku radzi sobie „Bravo” (Bauer) z jedynie 2,02-procentową stratą (dane za okres lipiec 2010 – lipiec 2011). Nadal jest liderem na rynku z 225 926 sprzedawanymi egzemplarzami.  Gorzej radzą sobie miesięczniki. „Bravo Girl” straciło już ponad 10proc. czytelników w porównaniu do ubiegłego roku. „Fun Club” (także Bauer) traci ponad 30proc. Najsłabiej wypadają „Twist” i „Dziewczyna”, które zanotowały około 40proc. spadek sprzedaży. Jedynym dobrym okresem dla magazynów są wakacje, wtedy wszystkie tytuły sprzedają o kilknaście tysięcy egzemplarzy więcej.

 

Jeżeli wydawnictwa nie zmienią formuły swoich czasopism, będą musiały je po prostu zamknąć. Czytelnicy powoli odsuwają się ku bardziej niszowym mediom, szczególnie w Internecie. Treści prezentowane np. w „Bravo”  nie odpowiadają ich gustom.  Kto wie, być może już za rok-dwa rynek pism młodzieżowych w ogóle przestanie istnieć. 

 

Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Filozofia kadru
Na pytania dotyczące technicznych, jak i filozoficznych aspektów kadrowania odpowiedzieli:...
Ben Caplan wystąpi w Warszawie
Charyzmatyczny muzyk z Kanady ponownie koncertuje nad Wisłą....
Interdyscyplinarny wrzesień
Na początek Yvonne Rainer, później nowe interpretacje dzieł teatralnych, literackich...
NAWA da pieniądze na promocję języka polskiego

Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA) rozpoczęła nabór wniosków do programu...