Fotografowanie produktów, to złożony proces, który wielu fotografom sprawia kłopot. By przybliżyć się do tej trudnej sztuki warto poznać książkę „Fotografia produktowa. Od przedmiotu do martwej natury” Eberharda Schuy.
„Fotografia produktowa. Od przedmiotu do martwej natury” odkrywa niektóre tajemnice tej dziedziny. Jest to drugie wydanie tej książki, jednak warto zauważyć, że na rynku brak innych pozycji na ten temat. Wprowadza czytelnika w świat obrazów znanych z reklam. Każdy, kto kiedykolwiek zmagał się z fotografowaniem przedmiotów wie, że nie jest to proste. Poradnik pokazuje, jak powstały konkretne zdjęcia, przedstawia metody oraz daje wskazówki, jak samemu zrobić określone zdjęcie.
Poradnik wprowadza rozróżnienie na fotografię przedmiotu, produktową oraz martwą naturę. Wszystkie trzy typy dotyczą fotografowania rzeczy, jednak różnią się sposobem prezentacji ich – pierwszy polega na obiektywnym odwzorowaniu przedmiotu takim jakim jest, drugi daje więcej swobody, przedmiot fotografowany powinien być w naturalnym otoczeniu, zaś martwa natura cechuje się dowolnością w ujęciu tematu.
Autor ogólnie zarysowuje kwestię oświetlenia oraz aranżacji, radzi by stosować pojedyncze źródło światła, które często daje najlepsze rezultaty, ponadto mówi o tłach i odbiciach przedmiotów, czyli wszystkim co bezpośrednio wiąże się z dobrym przedstawieniem danej rzeczy. Schuy podkreśla wagę tej części powstawania zdjęcia.
Najbardziej obszerną częścią książki jest opis zdjęć stworzonych przez autora i ta część jest zasadniczą treścią poradnika. Eberhard Schuy prezentuje swoje fotografie i opisuje jak zrobić dane zdjęcie, nad czym się zastanowić, co warto uwzględnić oraz przywołuje własne doświadczenia związane z fotografowaniem danego obiektu. Po tym wprowadzeniu i opisie fotografii autor opisuje aranżację, wskazuje funkcję każdego elementu, daje informacje o ustawieniach aparatu oraz ewentualne triki, a czasami i proces postprodukcji. Eberhald Shuy wprowadza ćwiczenia dla czytelnika, by ten mógł zmierzyć się z danym zagadnieniem i rozwijać swoje umiejętności.
Książka jest subiektywna, przedstawia fotografię produktową z punktu widzenia autora i opiera się tylko na jego wiedzy i doświadczeniu. Jest ciekawa jako przedstawienie zagadnienia fotografowania przedmiotów, jednak mam wątpliwość co do jej wartości edukacyjnej. Autor bardziej skupia się na podaniu konkretnych rozwiązań, niż metod dochodzenia do określonych efektów. Poza tym niestety nie jest dla każdego pasjonata fotografii, by stworzyć takie zdjęcia trzeba mieć dostęp do określonego sprzętu. Jeśli jednak kogoś zainteresowała ta dziedzina z pewnością dzięki wskazówkom autora uda mu się zrobić równie dobre fotografie.
„Fotografia produktowa. Od przedmiotu do martwej natury”, wydanie 2
Eberhald Schuy
Wydawnictwo Galaktyka, 2013
Liczba stron: 322