Chętnie latamy po świecie

Na trudnym rynku lotniczych przewozów pasażerskich liczy się przede wszystkim: bezpieczeństwo, komfort i punktualność. W jaki sposób największa europejska linia pasażerska – Ryanair zapewnia te warunki i skutecznie konkuruje na rynku? Przekonać się o tym mogli polscy dziennikarze zaproszeni do jednej z największych baz linii w Stansted pod Londynem.

 

P1010647.JPG„Szkoleniowy'”silnik Boeinga 737-800/fot. Jacek Kościański


Przede wszystkim bezpieczeństwo

Rayanair przeznacza ogromne środki na zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom poprzez program szkoleń personelu oraz serwis techniczny i przeglądy samolotów. Od początku istnienia linii, czyli przez 29 lat nie doszło do katastrofy żadnego z jej samolotów. W Stansted przeprowadzane są kompleksowe szkolenia pilotów jak i personelu pokładowego. 432 specjalistów szkoli 9 tys. pracowników linii. Szkoleni są nie adepci pilotażu.

W szkoleniach podnoszących kwalifikacje uczestniczą czynni piloci, instruktorzy pracujący na symulatorach lotów, piloci trenerzy, piloci instruktorzy oraz piloci egzaminatorzy. Warto podkreślić właśnie to, że poszerzają swoje umiejętności i wiedzę również ci, którzy potem egzaminują. Dwa z sześciu nowoczesnych symulatorów Boeinga 737-800 znajdują się w Stansted. W 2013 roku na symulatorach przeprowadzono na nich 440 szkoleń początkowych i 160 podnoszących kwalifikacje. Piloci Ryanair szkoleni są m.in. w stosowaniu procedur oszczędzania paliwa podczas podchodzenia do lądowania. To ważne dla ochrony środowiska.

Szkolenia personelu pokładowego prowadzone są w specjalnie przygotowanym samolocie treningowym. Personel poznaje środki zapewniające bezpieczeństwo na pokładzie i trenuje przeprowadzanie ewakuacji nawet przy zadymieniu wnętrza samolotu.  Piloci prócz Stansted szkoleni są też w bazie w Amsterdamie, a personel pokładowy w bazie we Frankfurcie.

 

P1010669.JPGŚluza do prac w przedniej części samolotu/fot. Jacek Kościański

 

Serwis techniczny i mechanicy

Nad stanem technicznym floty powietrznej Ryanair sprawuje pieczę prawie 500 inżynierów i ponad 400 mechaników zatrudnianych przy okresowych kontrolach technicznych. Są oni szkoleni na specjalnym przeznaczonym do tego celu tego samolocie znajdującym się w hangarze w Stansted.

Ryanaiar dysponuje 8 hangarami, które mogą jednorazowo zmieścić 19 samolotów wymagających ingerencji serwisu technicznego. Dodatkowo specjalne śluzy umożliwiają pracę przy przedniej części samolotu, podczas gdy reszta znajduje się poza hangarem. Firma w 2013 roku posiadała części zamienne i części podlegające rotacji warte 190 mln USD. Tylko 40 zapasowych silników lotniczych to 384 mln USD.        

 

P1010678.JPGWnętrze symulatora Boeinga 737-800/fot. Jacek Kościański

 

Dziś i jutro

Istniejąca od 1985 roku Rayanair jest największą pasażerską linia lotniczą w Europie – posiada 301 samolotów Boeing 737-800 w nowoczesnej wersji. Do 2018 roku przybędzie kolejnych 175. Linia operuje ze 185 portów lotniczych i ma 62 bazy w Europie i Afryce Północnej. Firma zatrudnia ponad 9 tys. pracowników. W planach na ten rok jest przewiezienie więcej niż 81 mln pasażerów. Z ponad 500 tys. lotów do celu punktualnie dociera 93 proc., co sytuuje Ryanair na pierwszym miejscu nie tylko wśród tanich linii lotniczych.

 

Jacek Kościański

Mniej agresji, więcej umiaru
Czas zatrzymać "trwający od lat proces dziczenia polskiej strefy publicznej"...
W klubie Tuwima jakoś ni ma

Historia ulicy Mazowieckiej w Warszawie kryje w sobie wiele ważnych...

Minimalizm dźwięków

Brytyjska grupa Archive po dziesięciu latach działalności wydała kolejną płytę....

„Newsweek” znowu w amerykańskich kioskach
Amerykańskie wydanie „Newsweeka” zostanie będzie wznowione w wersji drukowanej....