Chętnie latamy po świecie

Na trudnym rynku lotniczych przewozów pasażerskich liczy się przede wszystkim: bezpieczeństwo, komfort i punktualność. W jaki sposób największa europejska linia pasażerska – Ryanair zapewnia te warunki i skutecznie konkuruje na rynku? Przekonać się o tym mogli polscy dziennikarze zaproszeni do jednej z największych baz linii w Stansted pod Londynem.

 

P1010647.JPG„Szkoleniowy'”silnik Boeinga 737-800/fot. Jacek Kościański


Przede wszystkim bezpieczeństwo

Rayanair przeznacza ogromne środki na zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom poprzez program szkoleń personelu oraz serwis techniczny i przeglądy samolotów. Od początku istnienia linii, czyli przez 29 lat nie doszło do katastrofy żadnego z jej samolotów. W Stansted przeprowadzane są kompleksowe szkolenia pilotów jak i personelu pokładowego. 432 specjalistów szkoli 9 tys. pracowników linii. Szkoleni są nie adepci pilotażu.

W szkoleniach podnoszących kwalifikacje uczestniczą czynni piloci, instruktorzy pracujący na symulatorach lotów, piloci trenerzy, piloci instruktorzy oraz piloci egzaminatorzy. Warto podkreślić właśnie to, że poszerzają swoje umiejętności i wiedzę również ci, którzy potem egzaminują. Dwa z sześciu nowoczesnych symulatorów Boeinga 737-800 znajdują się w Stansted. W 2013 roku na symulatorach przeprowadzono na nich 440 szkoleń początkowych i 160 podnoszących kwalifikacje. Piloci Ryanair szkoleni są m.in. w stosowaniu procedur oszczędzania paliwa podczas podchodzenia do lądowania. To ważne dla ochrony środowiska.

Szkolenia personelu pokładowego prowadzone są w specjalnie przygotowanym samolocie treningowym. Personel poznaje środki zapewniające bezpieczeństwo na pokładzie i trenuje przeprowadzanie ewakuacji nawet przy zadymieniu wnętrza samolotu.  Piloci prócz Stansted szkoleni są też w bazie w Amsterdamie, a personel pokładowy w bazie we Frankfurcie.

 

P1010669.JPGŚluza do prac w przedniej części samolotu/fot. Jacek Kościański

 

Serwis techniczny i mechanicy

Nad stanem technicznym floty powietrznej Ryanair sprawuje pieczę prawie 500 inżynierów i ponad 400 mechaników zatrudnianych przy okresowych kontrolach technicznych. Są oni szkoleni na specjalnym przeznaczonym do tego celu tego samolocie znajdującym się w hangarze w Stansted.

Ryanaiar dysponuje 8 hangarami, które mogą jednorazowo zmieścić 19 samolotów wymagających ingerencji serwisu technicznego. Dodatkowo specjalne śluzy umożliwiają pracę przy przedniej części samolotu, podczas gdy reszta znajduje się poza hangarem. Firma w 2013 roku posiadała części zamienne i części podlegające rotacji warte 190 mln USD. Tylko 40 zapasowych silników lotniczych to 384 mln USD.        

 

P1010678.JPGWnętrze symulatora Boeinga 737-800/fot. Jacek Kościański

 

Dziś i jutro

Istniejąca od 1985 roku Rayanair jest największą pasażerską linia lotniczą w Europie – posiada 301 samolotów Boeing 737-800 w nowoczesnej wersji. Do 2018 roku przybędzie kolejnych 175. Linia operuje ze 185 portów lotniczych i ma 62 bazy w Europie i Afryce Północnej. Firma zatrudnia ponad 9 tys. pracowników. W planach na ten rok jest przewiezienie więcej niż 81 mln pasażerów. Z ponad 500 tys. lotów do celu punktualnie dociera 93 proc., co sytuuje Ryanair na pierwszym miejscu nie tylko wśród tanich linii lotniczych.

 

Jacek Kościański