Znane są już wszystkie tytuły tegorocznej edycji festiwalu. Oprócz repertuaru sekcji „Nowego Kina Hiszpańskiego”, polscy widzowie zapoznają się ze „Współczesnym Kinem Galicyjskim” oraz iberyjskimi dokumentami o kobietach.
Wśród tych ostatnich dwa obrazy ukażą historie wielkich postaci XX wieku. W Niech ta noc nigdy się nie kończy Isaki Lacuesta opowiada, w jaki sposób Ava Garnder od pierwszego wejrzenia zakochała się w Hiszpanii. Skandalizujący, owiany legendą sposób bycia amerykańskiej gwiazdy gwarantuje doskonałą rozrywkę.
Xavier Gassió w Tęczowej podróży Evity skupia się na dyplomatycznym debiucie Evy Peron, młodej żony argentyńskiego prezydenta, z zawodu aktorki. Wysłana w zastępstwie przez męża do Hiszpanii ku zdziwieniu generała Franco, uwiodła Hiszpanów i przeżyła liczne perypetie. Do ojczyzny wróciła już jako słynna Evita.
Z kolei Żyć na całość Andrei Estebana to manifest pokolenia walczącego o prawo do bycia sobą. Bazując na doświadczeniach Andrei i Pauli, dwóch lesbijek, reżyser pokazuje, jak nawet w wielkomiejskich zachodnich społecznościach ludzie są stygmatyzowani ze względu na orientację seksualną. Ich umiejętności, osiągnięcia i zainteresowania mimo usilnych starań pozostają na dalszym planie.
Sekcja „Współczesno Kino Galicyjskie” zaprezentuje dwa tytuły. Swojsko brzmiący Crebinsky Enrique Otero to pełna absurdalnego humoru historia dwóch braci szukających zaginionej krowy. W tle II wojna światowa, powódź i piękne pejzaże najbardziej wysuniętego na zachód rejonu Hiszpanii.
Drugim z filmów jest komediodramat 18 spotkań przy stole wyreżyserowany przez Jorge Corala. Podczas sześciu śniadań, sześciu obiadów i sześciu kolacji widzom zostaną przedstawione różne oblicza miłości. Galicyjska stolica, Santiago de Compostela, zapewni wyjątkową atmosferę.
Pozostałe pozycje uzupełnią częściowo znany wcześniej program sekcji „Nowe Kino Hiszpańskie” (http://www.pdf.edu.pl/text-tydzien-kina-hiszpanskiego-1105). Wśród nich dwa filmy o dojrzewaniu. Patricia Ferreira w Dzieciakach poza kontrolą opowie historię znajomości Oki, Gabiego i Alexa. Trójka przyjaciół z Barcelony w tym samym czasie zaczyna mieć problemy w domu i szkole, co prowadzi do buntu i dalszych konsekwencji. Natomiast poetycka Góra lodowa Gabriela Velázqueza przedstawi czwórkę nastolatków spędzających czas nad rzeką Tormes, nieopodal Salamanci. Pod pozorną beztroską kryje się wulkan młodzieńczej wściekłości czekający tylko, by wybuchnąć.
Na Wyspy Kanaryjskie zabierze widzów Armin Franzen w Kolorze oceanu. Trzy równoległe historie – niemieckiej turystki Nicole, nielegalnego imigranta z Afryki Zoli oraz hiszpańskiego strażnika granicznego Jose – splotą się w jedną. Mocna opowieść o ludzkich wyborach rozgrywająca się w plenerach hiszpańskiego raju.
Dla zwolenników lżejszych klimatów organizatorzy wybrali zestaw czterech krzepiących filmów. W Papierowych ptakach Emilio Aragóna będzie można śledzić losy grupy wodewilowej, która tuż po hiszpańskiej wojnie domowej stara się rozśmieszać i bawić rodaków. Film był kinowym hitem 2010 roku w Hiszpanii, podobnie jak Trzy metry nad niebem Fernando Gonzáleza Moliny. Najlepszą rekomendacją tej współczesnej historii Romea i Julii niech będzie fakt, że jej sequel już bije rekordy popularności w Hiszpanii.
Tom Fernández w Po co komu niedźwiedź? opowiada o dwóch braciach naukowcach, podstarzałych kawalerach, którzy na łonie natury poszukują sensu swej dotychczasowej pracy. Na szczęście w ich życiu znów pojawią się kobiety. Optymistycznie o uczuciach traktuje też Laura Mañá w Życie zaczyna się dzisiaj, czułej komedii o kursie edukacji seksualnej dla seniorów. Większość z nich na zajęcia zapisała się z nudów, nie spodziewając się zbawiennego wpływu, który wywrą na ich ciała i życie.
Od 26 lutego ruszyła przedsprzedaż biletów w warszawskich Muranowie i Lunie. W ramach festiwalu odbędzie się także specjalny pokaz polsko-hiszpańskiej produkcji Nieulotne w reżyserii Jacka Borcucha. Tydzień Kina Hiszpańskiego rozpocznie się 7 marca w Warszawie i, podróżując po polskich miastach, dobiegnie końca 24 marca.