piłkarze Arsenalu podczas sesji reklamowej Fly Emirates

Piłka droga nożna

Z tyłu nazwisko i numer. Z przodu malutki herb klubu, znaczek firmy sportowej i duża reklama. Takie elementy pojawiają się na koszulce każdego piłkarza. A to dlatego, że sport to nie tylko czysta rywalizacja, lecz także duże pieniądze. Gdyby nie one, nie byłoby Ligi Mistrzów, klubów i reklam na koszulkach. Pieniędzy nie byłoby zaś, gdyby nie sponsoring.

Barcelona bez reklam?

Prezes Barcelony – Josep Maria Bartomeu – odrzucił propozycję linii lotniczych Qatar Airways, które zaoferowały klubowi 60 milinów euro w zamian za przedłużenie umowy sponsorskiej na kolejny sezon (suma prawie dwukrotnie wyższa niż dotychczasowa). Bartomeau liczy bowiem na to, że na koszulkach jego piłkarzy pojawi się logo firmy, która zaproponuje znacznie wyższą stawkę. Reklamą na strojach Barcelony zainteresowany jest podobno wielki koncern ze Stanów Zjednoczonych oraz bogata firma z Chin. Prezes klubu dodaje, że w przypadku niezadowalających ofert jest skłonny poczekać do kolejnego sezonu, a w obecnym pozostać bez sponsora. Wtedy zawodnicy Blaugrany graliby w koszulkach bez reklam. W przypadku hiszpańskiego klubu nie byłaby to nowość – FC Barcelona do 2010 r. była jedynym wielkim klubem bez komercyjnych reklam na strojach zawodników. Co prawda na piersi Messiego czy Neymara pojawiał się logotyp UNICEF-u, jednak była to tylko działalność charytatywna.

źródło: dailymail.co.uk
źródło: dailymail.co.uk

10 najbogatszych

Sponsoring w piłce nożnej to sumy opiewające na kilkadziesiąt milionów euro rocznie. I tak Barcelona z dotychczasową umową z Qatar Airways (33 mln euro) zajmuje dopiero siódmą pozycję wśród klubów najlepiej zarabiających na reklamach sponsorów. W czołówce znajdują się drużyny z Premier League, a liderem jest Manchester United (71 mln euro). Głównym sponsorem angielskiego klubu jest Chevrolet, którego logo widać na piersi Rooneya i spółki. Warto dodać, że zawodnicy Manchesteru dostają od sponsora prezenty w postaci najnowszych modeli samochodów Chevroleta. Tuż za Czerwonymi Diabłami, ale ze zdecydowanie mniejszą sumą, uplasowała się Chelsea (55 mln, Yokohama – producent opon samochodowych). Dalej: Manchester City (44 mln, Etihad Airways), Arsenal Londyn (37 mln, Fly Emirates), Liverpool i Bayern Monachium (po 35 mln, Standard Chartered – bank i Deutsche Telekom). Real Madryt, który bije rekordy transferowe, pod względem sponsoringu znajduje się daleko w tyle – z kwotą 30 mln zajmuje miejsce tuż za Barceloną. Na koszulkach Królewskich widnieje takie samo logo, jak na piersiach piłkarzy Arsenalu. Pierwszą dziesiątkę zamyka Paris Saint-Germain Grzegorza Krychowiaka (28 mln, po raz kolejny Fly Emirates) oraz Juventus Turyn (17 mln, Jeep).

Browar na piersi

Reklama na koszulkach piłkarzy po raz pierwszy pojawiła się w 1973 r., kiedy to zawodnicy niemieckiego Eintrachtu Brunszwik, w meczu przeciwko Schalke 04, grali z napisem Jägermeister na piersi. Producent niemieckiego likieru, w zamian za reklamę, zapłacił klubowi 100 tys. marek. W ten sposób w piłce nożnej narodził się sponsoring. W kolejnym sezonie w ślad za Eintrachtem poszły cztery następne niemieckie kluby – wszystkie reklamowały bawarskie browary. Osiem lat później logo sponsora widniało na koszulce każdego piłkarza Bundesligi.

źródło: sport.net
źródło: sport.net

W lidze angielskiej prekursorem reklam na strojach piłkarzy był Kettering Town. Klub z południa Anglii w 1976 r. podpisał umowę z fabryką opon. Ówczesne prawo angielskie zakazywało takiej współpracy, dlatego na koszulkach piłkarzy pojawił się napis „Kettering T”, który miał oznaczać nazwę klubu, a nie nawiązywać do słowa „Tyres” (opony). Twierdził tak przynajmniej prezes klubu, który ostatecznie i tak musiał zapłacić grzywnę w wysokości tysiąca funtów.

Angielskie prawo jednak szybko się zmieniło i już trzy lata później Liverpool mógł w pełni legalnie podjąć współpracę z firmą Hitachi. Japoński koncern zasilał konto klubu sumą 50 tys. funtów rocznie. Dziesięć razy więcej otrzymywał Arsenal dzięki umowie z JVC.

 

Liverpool sezon 80/81
źródło: liverpoolfc.com

UNICEF kontra dom publiczny

Najpóźniej reklamy pojawiły się na koszulkach Barcelony (2006 r.) i Athletic Bilbao (2008 r.). Barca zaczęła nietypowo – na piersiach piłkarzy pojawił się napis UNICEF, a transfer pieniężny przebiegał odwrotnie – to klub wspierał organizację 2 mln euro rocznie. Obecnie, na tle granatowo-bordowych pasów, widnieje napis „Qatar Airways”.

David Villa
źródło: wallpapersblog.org

Linie lotnicze, bank, firma motoryzacyjna – co jeszcze można reklamować w piłce nożnej? Na przykład dom publiczny. Grecki klub Voukefalas FC stworzył różowe koszulki z napisem „Villa Erotica” (w Grecji prostytucja jest dozwolona), a piłkarzom, w ramach kampanii reklamowej, robiono zdjęcia w towarzystwie pań pracujących w tym miejscu. Z kolei gracze Palaiopyrgos FC reklamowali zakład pogrzebowy. Mam nadzieję, że ich nie pogrzebiemy – powiedział o drużynie właściciel zakładu, Christos Panagiotou.

piłkarze Voukefallas FC
źródło: forum.termometropolitico.it

Fortuna kołem się toczy

A jak sytuacja wygląda na polskim podwórku? W sezonie 2016/2017 rozgrywki ligowe przyjmą nazwę „Lotto Ekstraklasa”. To dlatego, że Totalizator Sportowy, czyli właściciel marki Lotto będący spółką Skarbu Państwa, został sponsorem Ekstraklasy. Precyzując: jest to partner tytularny, stąd dodanie nazwy marki do nazwy polskiej ligi. Dodatkowo pojawi się ona na koszulkach piłkarzy szesnastu ekstraklasowych klubów. Umowa zawarta między Totalizatorem a Ekstraklasą obowiązuje przez rok z możliwością przedłużenia. Jakie pieniądze otrzymają kluby? 10 milionów zł do podziału według jasno określonych zasad, np. ze względu na miejsce w lidze czy awans do europejskich pucharów. Aż 56% kwoty zostanie podzielone po równo między wszystkie kluby.

koszulka Legii z logiem Lotto Ekstraklasy
źródło: legia.com

Który z polskich klubów ma najhojniejszego sponsora? Fortuna (firma bukmacherska) przelewa co roku na konto Legii Warszawa 5–6 mln zł. Klub dostał także wysoką premię za zdobycie mistrzostwa Polski.

Inwestowanie w sport niesie ze sobą pewne ryzyko – w jednym sezonie drużyna może zdobyć wszelkie możliwe puchary i wygrać wszystkie turnieje, a w innym ponieść totalną porażkę. Jak widać, nie zraża to jednak wielkich koncernów, które są w stanie przeznaczyć dla klubów miliony euro.

 

Classes toilet run Referees wagesCollege nfl usually viewer sport as well as agency of training Statistics prospect shows the standard wages when referees training at $27,050 annually at the time of 2010. Wearing splitting I college football games, Referees efforts an overall with regards to 32 betting events, 27 neo BCS pastimes as well as the five BCS. BCS board video clip computer card game applications are made to highlight the groups in nfl and college pigskin NFL Wholesale Jerseys and athletes that are competing the chance to play throughout top can sweets the, Pink can also Orange.Picking a college football cheap jerseys wholesale games referees to gain sink on-line adventure titles is going to be directed enormously somberly because of the NCAA but conference representatives competitors are classified wholesale jerseys by gatherings similar to the Big 10 wholesale football jerseys or Southeastern Conference. Sara holy book, A seasoned nfl and college pigskin umpire, Suggests, „We are aware of it is virtue pushed, Customer review sites of most officers unquestionably is listed in the home of, Donald Parry, By the end of the totally normal season. Reviews depend on the appraisals having to do with trainers even a tech advisor. This 55 officers in the major 10, 28 have always been special to your job pan competitions.Concerning Dec. 26, 2009, Danny jones took over as first great lady so that you can officiate a nfl and college pigskin serving ball game. This game, The tiny Ceasar’s pan, Offered Marshall as opposed to tennesse. Classes tank referees exercise a detailed day when they host wages, Although shown by way of a Dec. 31, 2009 file to obtain”Some of the most important Week doing tennis, Jones employed before game yet make game briefings plus http://www.cheapraybans2013.com doing work oakley sunglasses outlet the adventure. Jones what’s more provides among the what number of nfl and college wholesale nfl jerseys pigskin referees the people that exercise all some work opportunities with earn an income. Your sweetheart runs as being a prescription drug incomes adviser.
Dwudziestodolarówka za 8 mln odwiedzi Warszawę

Już 16 i 17 marca w warszawskiej Królikarni będzie można...

Krajobraz i przyroda

To, co proponuje natura, dla wielu miłośników fotografii wydaje się...

Nowa rewolucja (kreatywnie) przemysłowa
Nie tak dawno temu, choć dla wielu wydaje się to...
Wieżowiec na 20 lat – o wyburzanych biurowcach Warszawy

W centrum stolicy planuje się wyburzenie kilku wieżowców. Rozbiórki prowadzone...