Becca & Howie

Nakarmieni grą pozorów, sielskimi obrazkami z życia przeciętnej amerykańskiej rodziny i widoczkiem z przedmieść Nowego Jorku czekamy na wstrząs, coś, co zburzy perfekcyjny ład i zawiąże akcję. „Między Światami” okazuje się jednak filmem kontemplacji i współodczuwania, w którym scena po scenie musimy odkrywać kolejne elementy układanki.

 

 

Bohaterów poznajemy w momencie, gdy od kilku miesięcy borykają się z pustoszącą ich stratą. Śmierć jedynego dziecka burzy ich dotychczas spokojne i poukładane życie. Becca (Nicole Kidman) i Howie (Aaron Eckhart) muszą zmierzyć się z pustką, jaką pozostawił po sobie czteroletni syn i pulsującym, ale niewypowiadanym na głos żalem. Każde z nich próbuje stopniowo powracać do normalności, robią to jednak na różne sposoby. Tak jak widz, tak i oni przekonują się, jak wiele ich różni. Howie miota sie między terapią grupową, pracą, wieczornymi maratonami wspominania a paleniem marihuany. W przeciwieństwie do żony nie stroni od ludzi, ma ochotę wykrzyczeć swój gniew. Becca, z pozoru opanowana, ale niepogodzona z losem kobieta, wewnętrzny chaos stara się zrekompensować pedanterią wokół siebie i zacieraniem wspomnień. Dzięki niej rośliny w ogrodzie rozkwitają, kolacja czeka punktualnie na męża, dom pachnie ciastem, z lodówki znikają rysunki zmarłego chłopca, a jego ubranka lądują w skrzyni dla potrzebujących. Ostateczną deską ratunku mają okazać się spotkania z Jasonem, chłopakiem winnym śmierci dziecka. Zaczynają przybierać charakter oczyszczającej terapii, która zyskuje na sile w momencie pojawienia się w rękach kobiety autorskiego komiksu nastolatka. Surrealistyczny wątek równoległych światów i kojąca myśl o istnieniu alternatywnej rzeczywistości pomaga Becce w uporaniu się z bólem.

Motyw utraconego dziecka i zmagających się z żałobą rodziców został w kinie przerobiony na wszystkie możliwe sposoby. Mimo dosyć grząskiego tematu film Johna Camerona Mitchella okazuje się całkiem świeży w zalewie pogrzebowych historii. Opowieść poprowadzona zostaje realistycznie i naturalnie – zamiast dwugodzinnej histerii i bicia głową o ścianę oglądamy prawdziwy dramat dojrzałych, doświadczonych ludzi, próbujących przezwyciężyć zatruwający ich żal. Zamiast mitycznego cierpienia, które umacnia miłość, dostajemy obraz mijających się w bólu, nie potrafiących odnaleźć wspólnego języka ludzi. Z wyjątkiem migawek z telefonu ojca ani przez chwilę nie widzimy dziecka, którego śmierć stała się przyczyną niemego koszmaru, co chroni nas przed tkliwym rozpamiętywaniem malca. Chłopiec pozostaje dla nas nieznajomym poruszycielem, wiemy o nim tyle, ile powiedzą sami bohaterowie, a mówią niewiele. W końcu poznajemy sprawcę wypadku – ujawniany stopniowo nie wzbudza w nas negatywnych emocji.

Film, zbudowany w linearny, przejrzysty sposób być może nie jest porywający, ale też nie o to w nim chodzi. Mimo obyczajowego charakteru zaskakuje, nie jest uwłaczająco prosty, nie gra na emocjach, ale porusza. Reżyser nie stosuje tanich tricków, z premedytacją nie korzysta z retrospekcji. W zdjęciach dominuje klarowna surowość, czystość i jasność kontrastująca z niepokojem bohaterów. Najmocniejszym ogniwem, za sprawą Nicole Kidman, staje się tutaj postać Becci. Odgrzewany od czasu do czasu talent Australijki tym razem przyćmił wszelkie niedoskonałości produkcji. Jej wyważona gra i naturalność wbudzają zaufanie, jednocześnie potrafi uczynić ze swojej bohaterki kogoś więcej niż tylko wzbudzającą współczucie, pokrzywdzoną matkę.

 

„Między Światami”

reż. John Cameron Mitchell

premiera: 29 kwietnia 2011

dystrybucja: Kino Świat

Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Zdjęcia (z) pudełka od zapałek
Istnieje dziedzina fotografii, gdzie do zrobienia zdjęcia nie potrzeba aparatu....
Biało-Czerwoni jakich nie znacie

Lewandowski, Szczęsny, Piszczek – znamy ich z boisk, znamy ich...

Granice myślenia
Wspólna granica, jeden język, dwa kraje, podobne akcenty. Francuzów i...
Pozew za narodziny

Film, który budzi poczucie niesprawiedliwości – nagrodzony piętnastominutowymi owacjami na...