appic-sAK9RbKp-P4-unsplash

Studencki bolid z Politechniki Warszawskiej

Zespół WUT Racing z Politechniki Warszawskiej, który zajmuje się tworzeniem bolidów, dwukrotnie zajął miejsca na podium w zawodach Formuła Student w 2024 roku. Studenci PW już rozpoczęli przygotowania do nadchodzącego sezonu.

„Projekt jest bardzo interdyscyplinarny. Budowa bolidu wyścigowego wymaga wiedzy i doświadczenia z wielu dziedzin technicznych” – powiedział Marcin Płatek, prezes Koła Naukowego WUT Racing na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, w rozmowie z PAP.

Zespół WUT Racing, liczący około 80 osób, zajmujący się budową bolidów wyścigowych na Politechnice Warszawskiej, składa się głównie z inżynierów pasjonujących się motoryzacją. W jego skład wchodzą specjaliści z zakresu mechaniki, dynamiki pojazdów, inżynierii materiałowej, wytrzymałościowej, termodynamiki, aerodynamiki oraz elektroniki i elektrotechniki. „Nasza struktura jest podzielona na osiem działów, z których pięć zajmuje się kwestiami technicznymi, a trzy – marketingowymi, logistycznymi i operacyjnymi” – wyjaśnił prezes koła naukowego.

Wyścigi studenckich bolidów rozpoczęły się ponad 30 lat temu, kiedy międzynarodowa organizacja SAE International, zrzeszająca około 130 tys. inżynierów motoryzacyjnych, stworzyła platformę rywalizacji dla zespołów z uczelni technicznych. Pojazdy stworzone przez początkujących inżynierów biorą udział w zawodach Formuła Student (FC).

Zawody Formuła Student, które są uznawane za kuźnię talentów dla zespołów Formuły 1, składają się z konkurencji statycznych (ocena projektu technicznego, kosztorysu, prezentacja biznesowa), inspekcji technicznej oraz konkurencji dynamicznych (testy przyspieszenia, jazdy w zakrętach, okrążenie kwalifikacyjne i wyścig).

Piąta konstrukcja zespołu WUT Racing, bolid WUT-5, zaprezentowany w 2024 roku, miał silnik o mocy 86 KM, masę 219,5 kg, przyspieszenie 4,0 sekundy do 100 km/h oraz prędkość maksymalną 121 km/h. „Głównym celem projektu WUT-5 było poprawienie wad i osiągów poprzednich wersji. Udało nam się to osiągnąć” – powiedział Kamil Połowczyk, zastępca koordynatora projektu.

WUT-5 zajął drugie miejsce w wyścigu Endurance na zawodach FC East na Węgrzech oraz trzecie miejsce w teście przyspieszenia w Polsce.

Zespół WUT Racing, działający od 2011 roku, już planuje budowę nowego bolidu. „Odchodzimy od konstrukcji w pełni spalinowej, przechodzimy na układ hybrydowy z silnikiem elektrycznym, który napędza tę samą oś, ale jednocześnie zwiększa moc pojazdu. Będzie to całkowicie nowa konstrukcja z nową strukturą nośną i zoptymalizowanym układem zawieszenia oraz aerodynamicznym, przygotowanym pod konkretne tory” – wyjaśnił Połowczyk.

Prace nad bolidem WUT-6 rozpoczęły się zimą, aby samochód był gotowy na letnie zawody.

Źródło: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C105898%2Cna-politechnice-warszawskiej-powstaje-studencki-bolid-z-calkowicie-nowa

Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Przedsiębiorczość otwiera głowy

Działający od dwóch lat Inkubator UW uczy studentów kreatywności i...

Czy reklamy nas ścigają?

Do faktu, że wyświetlane reklamy dopasowują się do treści wyszukiwanych...

Taniec zanurzony w historii
Taniec w trzech perspektywach to motyw przewodni tegorocznej edycji festiwalu...
Jak mówić o zimie?
Przeszywający mróz, który boli, wszechogarniająca biel, bezkres przestrzeni – z...