Zespół WUT Racing z Politechniki Warszawskiej, który zajmuje się tworzeniem bolidów, dwukrotnie zajął miejsca na podium w zawodach Formuła Student w 2024 roku. Studenci PW już rozpoczęli przygotowania do nadchodzącego sezonu.
„Projekt jest bardzo interdyscyplinarny. Budowa bolidu wyścigowego wymaga wiedzy i doświadczenia z wielu dziedzin technicznych” – powiedział Marcin Płatek, prezes Koła Naukowego WUT Racing na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, w rozmowie z PAP.
Zespół WUT Racing, liczący około 80 osób, zajmujący się budową bolidów wyścigowych na Politechnice Warszawskiej, składa się głównie z inżynierów pasjonujących się motoryzacją. W jego skład wchodzą specjaliści z zakresu mechaniki, dynamiki pojazdów, inżynierii materiałowej, wytrzymałościowej, termodynamiki, aerodynamiki oraz elektroniki i elektrotechniki. „Nasza struktura jest podzielona na osiem działów, z których pięć zajmuje się kwestiami technicznymi, a trzy – marketingowymi, logistycznymi i operacyjnymi” – wyjaśnił prezes koła naukowego.
Wyścigi studenckich bolidów rozpoczęły się ponad 30 lat temu, kiedy międzynarodowa organizacja SAE International, zrzeszająca około 130 tys. inżynierów motoryzacyjnych, stworzyła platformę rywalizacji dla zespołów z uczelni technicznych. Pojazdy stworzone przez początkujących inżynierów biorą udział w zawodach Formuła Student (FC).
Zawody Formuła Student, które są uznawane za kuźnię talentów dla zespołów Formuły 1, składają się z konkurencji statycznych (ocena projektu technicznego, kosztorysu, prezentacja biznesowa), inspekcji technicznej oraz konkurencji dynamicznych (testy przyspieszenia, jazdy w zakrętach, okrążenie kwalifikacyjne i wyścig).
Piąta konstrukcja zespołu WUT Racing, bolid WUT-5, zaprezentowany w 2024 roku, miał silnik o mocy 86 KM, masę 219,5 kg, przyspieszenie 4,0 sekundy do 100 km/h oraz prędkość maksymalną 121 km/h. „Głównym celem projektu WUT-5 było poprawienie wad i osiągów poprzednich wersji. Udało nam się to osiągnąć” – powiedział Kamil Połowczyk, zastępca koordynatora projektu.
WUT-5 zajął drugie miejsce w wyścigu Endurance na zawodach FC East na Węgrzech oraz trzecie miejsce w teście przyspieszenia w Polsce.
Zespół WUT Racing, działający od 2011 roku, już planuje budowę nowego bolidu. „Odchodzimy od konstrukcji w pełni spalinowej, przechodzimy na układ hybrydowy z silnikiem elektrycznym, który napędza tę samą oś, ale jednocześnie zwiększa moc pojazdu. Będzie to całkowicie nowa konstrukcja z nową strukturą nośną i zoptymalizowanym układem zawieszenia oraz aerodynamicznym, przygotowanym pod konkretne tory” – wyjaśnił Połowczyk.
Prace nad bolidem WUT-6 rozpoczęły się zimą, aby samochód był gotowy na letnie zawody.
Źródło: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C105898%2Cna-politechnice-warszawskiej-powstaje-studencki-bolid-z-calkowicie-nowa