Brzydkie, agresywne, zasłaniające widok reklamy? 20 maja ruszył organizowany przez stowarzyszenie „Miasto Moje A W Nim” ogólnopolski konkurs na nośnik reklamowy, który najbardziej szpeci przestrzeń miejską. Niechlubny zwycięzca otrzyma nagrodę i tytuł „Miastoszpeciciela”.
To już druga inicjatywa Miasta Mojego A W Nim, która ma na celu zwrócenie uwagi na to, jak bardzo reklamy potrafią zniszczyć krajobraz miasta. Akcja „Nie wstydź się zerwać” była skierowana przeciwko nielegalnej reklamie w formie ulotek czy drobnych ogłoszeń. Konkurs „Miastoszpieciel” skupia się z kolei na nośnikach reklamowych, które – nawet jeśli są ustawione zgodnie z prawem – samą swoją obecnością szpecą okolicę, niezależnie od tego co i jak reklamują. Chcemy pokazać mieszkańcom, że chaos reklamowy, jaki oglądamy na ulicach, nie musi być normą. Zależy nam też na tym, by uświadomić właścicielom nośników reklamowych, że ich decyzje kształtują przestrzeń publiczną i powinni wziąć za to obywatelską odpowiedzialność. Ma nam w tym pomóc cyklicznie przyznawana, wymowna nagroda „Miastoszpeciciela”. – mówi Piotr Manowiecki, jeden z pomysłodawców konkursu. – Pamiętajmy, że nawet wybitna artystycznie reklama szpeci, jeśli jest umieszczona w nieodpowiednim miejscu – dodaje Manowiecki.
Do konkursu można zgłaszać nośniki reklamowe, które szpecą przestrzeń publiczną swoim usytuowaniem lub nieruchomości (budynki/działki), których właściciele dopuścili, by stały się one nieestetycznym nośnikiem reklamowym. Każdy może zgłosić swoje propozycje, wysyłając zdjęcie wraz z opisem, gdzie zostało wykonane, na adres konkurs@miastomoje.org lub na profil www.facebook.com/miastoszpeciciel. Warunek: nośnik reklamowy musi „działać” przynajmniej przez jeden dzień między 20 maja a 10 czerwca. Internauci na profilu facebookowym wskażą 10 najbardziej szpecących reklam, z których jury wybierze pierwszego „Miastoszpeciciela”.
Konkurs organizowany jest na licencji czeskiego stowarzyszenia Za lepší život v Praze, które w 2011 roku przeprowadziło podobny konkurs „Vizuvir”, który przyczynił się do usunięcia 40 reklam wielkoformatowych z centrum Pragi.
Szczegóły konkursu: