Na niebiesko o samotności

Od 8 lutego w Galerii Schody, po raz pierwszy w Polsce, mamy okazję oglądać wystawę autorstwa Tomasza Wieja. Wystawa składa się z serii „BLUE”, zawierającej zdjęcia w błękitnej tonacji, nagrodzonej nominacją do Photo Academy Award oraz najnowszego projektu autora – „Dreamscapes”, ukazującego miejsca jako archetypy.

 

Tomasz Wieja to poznański fotograf i ilustrator, absolwent Fotoacademie w Rotterdamie dla którego fotoilustracja jest językiem komunikacji pozwalającym na poruszanie trudnych spraw w sposób pełniejszy niż poprzez słowo. Jego prace nawiązują do surrealizmu, widoczne jest działanie autora mające na celu badanie przez widza własnej psychiki. Sztuka daje możliwość poznawania siebie, ponieważ naprawdę przeżywamy ją samotnie.

„Odłączenie” i „samotność” są głównym tematem wystawy „BLUE”. Nie chodzi tu o samotność jako odczucie braku drugiego człowieka, a raczej jako integralność egzystencji, postrzeganie świata oparte wyłącznie na jednostkowej świadomości, stan typowy dla każdego człowieka. Zderzenie tego co wewnątrz nas z tym co na zewnątrz, prowadzi do zastanowienia się jak bardzo chcemy się od drugiego człowieka odłączyć, a na ile dostosowanie się do społeczeństwa jest w stanie zapewnić nam poczucie bezpieczeństwa.

Stawiane pytania o integralność, przejawiają się w pracach ukazujących pojedyncze postacie i obiekty, często usytuowane w centrum kadru. Część z nich to silne, wyraźnie zarysowane kontrastujące z tłem akcenty, pozostałe to wtopione w błękit półprzezroczyste twarze, czasem ledwo dostrzegalne. Te prace zasługują na szczególną uwagę ponieważ po dłuższej obserwacji zaczynamy widzieć więcej, co zupełnie zmienia nasz odbiór. Zróżnicowanie w formie rozumiem jako poszukiwanie równowagi między „wtopieniem” a „odróżnieniem”, a więc zachowaniem swojej integralności. 

 

fot. Magdalena Sołodyna

 

W ramach wystawy „BLUE” zaprezentowany jest również projekt pt. „Dreamscapes – pejzaż archetypiczny”. Według autora to obrazy niewidzialnych miejsc, istniejących tylko w umyśle widza. Bardzo malarskie podejście do fotografii zwykłych miejsc nasuwa skojarzenia z impresjonistami. To co widzimy na zdjęciach to rozmyte, pozbawione szczegółów zarysy drzew, dróg, budynków. Odbiorca nie potrzebuje dokładnych informacji aby rozpoznać dane miejsce, w podobnej formie obraz jest przechowywany w naszej pamięci.

Miałam okazję doświadczyć na sobie tego zjawiska, kiedy patrząc na jedną z fotografii natychmiastowo skojarzyłam ją z widokiem z balkonu w moim rodzinnym domu. Zobaczyłam korony drzew i kilka lamp ulicznych zapalających się o zachodzie słońca. Wrażenie było tak silne, że zaczęłam przyglądać się dokładniej, jakby na potwierdzenie prawidłowego rozpoznania. Jednak brak szczegółów i przenikanie się planów uniemożliwia określenie miejsca. Celem projektu było ukazanie archetypu miejsca, które każdy ma w sobie, nawet jeśli nie jest tego świadom. Ja zobaczyłam zakodowany już w dzieciństwie obraz osiedla z wielkiej płyty, ktoś inny zobaczy coś zupełnie innego. Każda z tych fotografii przywołuje wspomnienia ze znanych nam miejsc, daje wrażenie już gdzieś widzianej. Można powiedzieć, że są to uniwersalne obrazy wpisujące się w kontekst dopiero w umyśle odbiorcy.

 

soło.jpgfot. Magdalena Sołodyna

 

Tomasz Wieja podkreśla, że jego prace są próbą nakłonienia do poszukiwań i poznawania samego siebie. Interpretacja zależna jest całkowicie od widza i jego postrzegania świata. Obraz to tylko pierwszy krok w kierunku dalszych rozważań. Sądzę, że wystawa zasługuje na uwagę i poświęcenie nieco większej ilości czasu ponieważ poprzez tego rodzaju fotografie, w pewnym sensie patrzymy na siebie.

Niewielka galeria sztuki współczesnej „Schody” obejmuje programem zarówno cenionych i znanych twórców jak również młodych artystów. Więcej informacji o galerii i wystawach na stronie: http://www.galeriaschody.pl/

 

„BLUE”

Tomasz Wieja

Do 20.02.2013 Galeria Schody

Godziny otwarcia: poniedziałek-piątek 13:00 – 18:00

ul. Nowy Świat 39, Warszawa

Wstęp wolny

Nasza klasa rozbierana
Do niedawna słowo „ekshibicjonista” kojarzyło się głównie z jegomościem w...
Czy dziennikarstwo muzyczne jeszcze istnieje?

18 kwietnia 2016 roku w Auditorium Maximum, Hieronim Wrona, ceniony...

Wakacyjny plener fotograficzny
Akademia fotoreportażu organizuje tygodniowy plener fotograficzny, który odbędzie się między...
Drużyna UW wicemistrzem świata
Finały 36. Akademickich Mistrzostw Świata w Programowaniu Zespołowym ACM ICPC...