Reporterski Oscar

Dla aktora prestiżową nagrodą i zarazem największym pragnieniem jest złota statuetka – Oscar. A dla reportera? Śmiało można stwierdzić, że Nagroda im. Kapuścińskiego coraz odważniej kreuje wizerunek literackiego reportażu. W tym roku połowa nominacji należy do Polaków.

 

Obraz 016fot. Katarzyna ZającDokładnie trzy lata temu, w Radzie Warszawy, zrodził się pomysł nagradzania najwartościowszych książek w dziedzinie reportażu, które poruszają problemy współczesnego świata, ukazują różnorodność kultur, a po przeczytaniu zmuszają do zastanowienia i refleksji. Nagroda upamiętnia światowej rangi pisarza, wybitnego reportera, dziennikarza – Ryszarda Kapuścińskiego oraz ma na celu promowanie czytelnictwa.

Z 59 książek zgłoszonych w tym roku do Nagrody jury wybrało 10, z czego 5 należy do polskich autorów. Jak twierdzi przewodnicząca jury Małgorzata Szejnert polscy reporterzy czują się coraz pewniej, a konkurują z najbardziej znanymi zagranicznymi dziennikarzami piszącymi  dla Guardiana czy The Times. 

Autorzy przybliżają czytelnikom wojnę w Iraku, problem przemytu dzieci przez granicę meksykańsko-amerykańską, masakrę ludu Tutsi w Rwandzie, opowieści świętych ludzi z Indii, trudności z jakimi borykają się mieszkańcy Polski B. Tematy są zaskakujące i nierzadko szokujące, zmuszają do refleksji, ponownego przyjrzenia się światu, a także zachęcają do spakowania plecaka i udania się w podróż.

Autor najlepszego reportażu dostanie 50 tys. zł. Jeśli będzie nim autor zagraniczny, 15 tys. zł otrzyma również jego tłumacz. Nazwiska pięciu finalistów zostały ogłoszone 4 kwietnia, a zwycięzcę IV edycji Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego jury ogłosi 17 maja.

Laureatem pierwszej edycji był francuski korespondent wojenny i dziennikarz Jean Hatzfeld za „Strategię antylop” w przekładzie Jacka Giszczaka. W 2011 roku wygrała białoruska pisarka i dziennikarka Swietłana Aleksijewicz za książkę „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety”, którą przełożył Jerzy Czech. Zeszłoroczną edycję wygrała książka „Prowadzący umarłych. Opowieści prawdziwe. Chiny z perspektywy nizin społecznych” Liao Yiwu w przekładzie Agnieszki Pokojskiej na język polski i Wen Huanga na język angielski.

Konflikty, odmienność, rozłąka, różnorodność, brak perspektyw, dyskryminacja to jedne z licznych tematów poruszanych w reportażach. Mimo zróżnicowania łączy je jedno: pasja poznawania, bo jak twierdził sam Kapuściński ważne jest, abyś zachował zdolność przeżywania, aby istniały rzeczy, które mogą Cię zadziwić, wywołać wstrząs. Ważne jest, aby nie dotknęła Cię straszna choroba – obojętność.

 

Poniżej znajdują się najlepsze reportaże 2012 roku:

  1. William Dalrymple, Dziewięć żywotów. Na tropie świętości we współczesnych Indiach (Nine lives: in search of the sacred in modern India), z angielskiego przełożyła Saba Litwińska, wyd. Czarne – finalista IV edycji Nagrody.
  2. Jean Hatzfeld , Sezon maczet (Une saison du machettes), z francuskiego przełożył Jacek Giszczak, wyd. Czarne.
  3. Wojciech Jagielski, Wypalanie traw, wyd. Znak – finalista IV edycji Nagrody.
  4. Igor T. Miecik, 14:57 do Czyty. Reportaże z Rosji, wyd. Czarne.
  5. Lidia Ostałowska, Bolało jeszcze bardziej, wyd. Czarne – finalista IV edycji Nagrody.
  6. Magdalena Skopek , Dobra krew. W krainie reniferów, bogów i ludzi, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  7. Colin Thubron, Utracone serce Azji (The lost heart of Asia), z angielskiego przełożyła Dorota Kozińska, wyd. Czarne.
  8. Ed Vulliamy, Ameksyka. Wojna wzdłuż granicy (Amexica: war along the borderline), z angielskiego przełożył Janusz Ochab, wyd. Czarne – finalista IV edycji Nagrody.
  9. Günter Wallraff, Z nowego wspaniałego świata (Aus der schönen neuen Welt. Expeditionen ins Landesinnere), z niemieckiego przełożyła Urszula Poprawska,wyd. Czarne.
  10. Mariusz Zawadzki, Nowy wspaniały Irak, wyd. W.A.B. – finalista IV edycji Nagrody.
Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Stylowy YouTube

Pierwsze wrażenie na temat drugiego człowieka wyrabiamy sobie w ciągu...

Roman Gutek i jego próba nowego spojrzenia na scenografię
Co roku na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty zostaje wybrany...
Zdjęcia (z) pudełka od zapałek
Istnieje dziedzina fotografii, gdzie do zrobienia zdjęcia nie potrzeba aparatu....
Sputnik: Dwie Rosje
Tyle różnych spojrzeń na Rosję, ile ludzi, reżyserów i producentów....