W kinach: O uczuciach przy jedzeniu

Przez żołądek do serca to stare powiedzenie, które znakomicie oddaje główny zamysł filmu 18 spotkań przy stole Jorge Coiry. Reżyser sadza swoich bohaterów przy stole i pozwala im, podczas 6 śniadań, 6 obiadów i 6 kolacji, przeżyć swoje stare i nowe miłości i rozterki ku uciesze widzów.

fads

W scenerii słonecznego Santiago de Compostela poznajemy kilkunastu bohaterów w różnym wieku i o odmiennych planach na cały dzień. Reprezentują oni mieszkańców stolicy Galicji, o których opowiada film. Mamy więc Sol, która, tracąc powoli wiarę w sens swojego małżeństwa, zaprasza na obiad swojego adoratora sprzed lat, Edu. Z uśmiechem podglądamy Vladimira, który z pietyzmem przygotowuje siebie i wytworne śniadanie, by godnie przyjąć swoją partnerkę z planu. Juan w drodze na kolację do brata Victora, dla zabawy podrywa i zabiera z sobą barmankę Anę, zupełnie nie spodziewając się, jakie wieści czekają na niego podczas spotkania. Wraz z mijającymi godzinami w bohaterach rośnie napięcie, ich oczekiwania się nie spełniają, a najbliższe osoby reagują nie tak, jak się tego po nich spodziewano.

 

95.4

 

Film nie stanowi usystematyzowanej projekcji 6 ciągnących się przez cały dzień historii. Niektóre postacie pojawiają się tylko w jednej scenie (jak para kochanków o dużej różnicy wieku, którzy przy wspólnej kolacji próbują pogodzić odmienne oczekiwania co do przyszłej formuły ich romansu), inne znajdują się na świeczniku. Szczególną uwagę zwraca postać Edu, muzyka ulicznego granego przez Luisa Tosara, gwiazdę galicyjskiego i hiszpańskiego kina. Stojąc z gitarą i śpiewając romantyczne ballady, bohater wydaje się królem życia, wolną duszą z nieograniczonymi możliwościami. Dopiero w konfrontacji z dawną miłością Sol, poznajemy jego prawdziwe, nieszczęśliwe i samotne oblicze. Niesamowite wrażenie robi także para bezimiennych staruszków, która w absolutnej ciszy spożywa wszystkie trzy posiłki dnia. Przejmującą pustkę zabija telewizor, raz włączony, raz nie, a i tak wciąż przyciągający ich wzrok.

 

miniaturka

 

18 spotkań przy stoleto jednak nie dramat, lecz subtelna tragikomedia. Bohaterowie traktowani z należytym, zdrowym dystansem przez Jorge Coirę, wydają się doskonale zdawać sprawę z własnych słabości i sposobów, w jakie trzeba je przezwyciężyć. Na koniec pełnego emocji dnia większość z nich dochodzi do ważnych, życiowych wniosków, co samo w sobie sprawia, że obraz pozostawia krzepiące wrażenie. Dzieło Jorge Coiry to także film o sztuce konwersacji przy stole. Jego bohaterowie pod pretekstem wspólnego jedzenia ujawniają prawdziwe, często wcześniej ukryte, emocje i zamiary. Reżyser zdaje się przekazywać publice wiadomość, że od wspólnych posiłków „bez historii”, jak tych będących udziałem filmowych staruszków, lepsze już są nawet te pełne rozczarowań i uniesień, kłótni i śmiechu. Te pełne emocji. Najważniejsze bowiem jest, żeby mieć po co przygotowywać dla kogoś jedzenie i wybrać dlań dobre wino. Bardzo hiszpańskie wnioski, bardzo dobry film.

Film był pokazywany w ramach 13 Hiszpańskiego Tygodnia Filmowego.

18 comidas plakat18 SPOTKAŃ PRZY STOLE
(18 COMIDAS)
Hiszpania 2010, 107′
Reżyseria: Jorge Coira
Scenariusz: Jorge Coira, Araceli G. Cabreira, Diego Ameixeiras
Zdjęcia: Brand Ferro
Muzyka: Piti Sanz, Iván Laxe Występują: Luis Tosar, Federico Pérez Rey, Víctor Fábregas

„Pieta” – czyli ucinanie dłoni
Koreański reżyser Kim Ki Duk po raz kolejny raczy publiczność...
Karnowskiego zawiódł budzik

Michał Karnowski został wyrzucony z radiowej „Trójki”. Powód? Kolejny raz...

Kobiety wschodu w fotografii
Czy istnieje rosyjski styl? W architekturze kojarzyć się on będzie...
Jak wypoczywać
Wraz z nadejściem cieplejszych dni przybywa nam energii i rośnie...