Strach zamknięty w klatce

Spirala schodów, dziwnych dźwięków, podejrzanych mieszkańców i niedopowiedzianych historii. „Klatka”, czyli thriller psychologiczny dla widzów o niekoniecznie stalowych nerwach.  

corridor200901

W klaustrofobicznym i niepokojącym obrazie zostaje przedstawiona paranoiczna historia o kryminalnym zabarwieniu, w której próżno szukać wartkiej akcji i żądnej odkrycia tajemnicy. Reżyserzy ukazują proces zastraszenia i postepującego popadania w obłęd człowieka, który posiada wszelkie cechy, aby oprzeć się niewyjaśnionemu lękowi i napadom agresji.

Mark (Emil Johnsen) jest samotnie mieszkającym, niezwykle ambitnym studentem medycyny. Zamiast wieczorami spotykać się ze znajomymi chłopak uczy się do kolejnych egzaminów w mało przytulnym, pozbawionym ciepła i czyjejkolwiek obecności, mieszkaniu. Poznajemy go jako odgradzającego się od świata, nieco zarozumiałego i uporządkowanego młodzieńca, który sam siebie zamyka w rodzaju psychologicznej klatki. Kiedy na schodach spotyka potrzebującą pomocy Lottę (Ylva Gallon) nie zdaje sobie sprawy, że obecność nowej sąsiadki będzie początkiem rozkładu jego hermetycznego i pedantycznego życia. Nachalna, wścibska dziewczyna jest przeciwieństwem Marka. Początkowa niechęć do Lotty, pod wpływem empatii i zaniepokojenia jej losem, zamienia się jednak w rozpaczliwą chęć pomocy. Sąsiadce i samemu sobie.   

corridor200904

Klatka. Twórcy zamknęli niemal całą akcję w podstarzałej kamienicy, na której klatce schodowej rzadko można natknąć się na cokolwiek poza dziecięcą hulajnogą. Dopiero pojawienie się w bloku nowej sąsiadki, Lotty, nadaje chłodnej i wyobcowanej klatce nowe życie, niekoniecznie w dobrym znaczeniu tego słowa. Klatka staje się miejscem szeregu niepokojących sytuacji, jest świadkiem postępującej paranoi Marka. Zdaje się jednak ukrywać przed innymi sąsiadami to, co potęguje strach studenta i wpędza go w spiralę strachu.

Thriller Johana Lundborga i Johana Storma zbudowany został w klasyczny sposób, a reżyserzy skorzystali z mało wyszukanych środków budowania napięcia. Złowieszcza muzyka, nieoświetlone wnętrza, nagłe pojawianie się na ekranie postaci – to typowe dla filmów z wątkami kryminalnymi zabiegi. Mimo braku innowacyjności twórcom udało się jednak stworzyć atmosferę duszności i zamknięcia. Dzięki klatce, która staje się na kilka dni całym światem głównego bohatera, widz oswaja się z miejscem, a absurdalna z pozoru historia jawi się jako coraz bardziej prawdopodobna. Skandynawska oszczędność środków wyrazu i prosto zbudowana postać dynamicznego bohatera to atuty filmu. Mark nie wzbudza sympatii ani odrazy. Ze spokojem obserwujemy jego przemianę, nie współczując mu i nie dając się wkręcić w postępujące napady lęku z uwagą możemy śledzić kolejne piętra „klatkowej” układanki. Świeżym elementem filmu, który przykuwa co jakiś czas uwagę widza, jest koncentracja na detalach. Zbliżenia na podskakującą na garnku przykrywkę, świeżo zalaną w kubku kawę czy spływającą do odpływu wodę potęgują wrażenie klaustrofobii, ukazują także koncentrację pilnego studenta medycyny, który z każdym kolejnym dniem skupia się na rzeczach coraz bardziej odległych od grubych książek leżących na jego biurku.

official_poster.jpg

Szwedzkie kryminały, wiodące prym w Europie, w wersji filmowej nie są już tak porywające. „Klatka”, zamknięta w klamrę kompozycyjną historia zastraszonego studenta, ma oryginalną fabułę i jest ciekawie opowiedziana, brakuje tu jednak wibrującej tajemnicy, która prosi się o odkrycie. Zamiast samemu szukać rozwiązania powoli podążamy za bohaterem, a jego emocje, o ile się widzowi udzielą, opadają w momencie włączenia się na sali kinowej światła, którego tak mało było w filmie.

 

„Klatka”

reż. Johan Lundborg, Johan Storm

premiera: 28 października 2011

dystrybucja: Spectator

Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Znamy już propozycje Na Młodzieżowe Słowo Roku!

Zakończył się pierwszy etap dziewiątej już edycji plebiscytu Młodzieżowe Słowo...

Miejskie farmy dobre na kryzys

Zdaniem naukowców, w przypadku globalnego kataklizmu, miejskie i podmiejskie uprawy...

Kontra przeciw świniom
W dobie facebooka Angry Birds każdemu kojarzy się od razu...
Telewizyjny debiut Stopklatki
15 marca rozpoczął nadawanie nowy, bezpłatny kanał w systemie naziemnej...