Sputnik: triumf Aleksandra Wieledinskiego

Festiwal Filmów Rosyjskich Sputnik za nami. Jak co roku, miłośnicy rosyjskiego kina mieli do wyboru wiele różnorodnych produkcji. Tym razem, werdykt jurorów i publiczności był zaskakująco zgodny.

 

Bezapelacyjnym hitem tegorocznego Sputnika okazał się film Aleksandra Wieledinskiego – „Geograf przepił globus”. Jury w składzie – Andrzej Seweryn, Xawery Żuławski oraz Łukasz Maciejewski – jednogłośnie przyznało mu nagrodę Grand Prix za: „równowagę między ostrą diagnozą społeczną współczesnej Rosji, a miłością do bohaterów i pełnym wyrozumiałości, mądrym i humorystycznym podejściem do ich problemów”. Film wygrał także w plebiscycie publiczności. O przedstawionej w komiczny sposób historii nauczyciela geografii więcej pisaliśmy przy okazji Warszawskiego Festiwalu Filmowego: http://www.pdf.edu.pl/text-wff-2013-co-kraj-to-obyczaj-1411#content

 

 

Geograf_02.jpgKadr z filmu „Geograf przepił globus”

 

II Nagrodę Jury przyznało filmowi „Major”, który został doceniony zaprzejmujący, pełen suspensu obraz rzeczywistości, nakręcony według najlepszych wzorców gatunkowych. Warto przeczytać więcej o mocnym obrazie Jurija Bukowa, ukazującym kulisy funkcjonowania rosyjskiej milicji: http://www.pdf.edu.pl/text-sputnik-zbrodnia-i-kara-1464#content

 

Nature 1_8.jpgKadr z filmu „Major”

 

III Nagrodę otrzymał film „Opowieści” za uniwersalizm, spełnioną autorską próbę emocjonalnego i formalnego otwarcia kinematografii rosyjskiej na nowe obszary. Reżyser nagrodzonego obrazu – Michaił Segał w umiejętny i komiczny sposób zobrazował przywary rosyjskiego społeczeństwa. Więcej o filmie tutaj: http://www.pdf.edu.pl/text-sputnik-zabawa-filmowa-forma-1453#content

 

Opowiesci-(3).jpgKadr z filmu „Opowieści”

 

Jury zdecydowało się także na przyznanie honorowego wyróżnienia filmowi „Podróż zimowa” w reżyserii Siergieja Taramajewa i Lubowi Lwowej. Obraz, ukazujący uczucie pomiędzy dwoma mężczyznami został doceniony za odwagę w przełamywaniu tematu tabu współczesnej Rosji.

 

Zimowa podroz (6).jpgKadr z filmu „Podróż zimowa”

 

Z pewnością, członkom jury można przyznać rację – wszystkie nagrodzone filmy to obrazy ponadprzeciętne, wyróżniające się przede wszystkim świeżym i ciekawym podejściem do tematu. Jaki obraz rosyjskiego kina wyłania się jednak po obejrzeniu reszty z konkursowych propozycji?

 

7-sputnik.jpgfot. materiały prasowePrzede wszystkim, filmy konkursowe były bardzo różnorodne, zarówno pod względem gatunku, jak i podejmowanej tematyki. Zobaczyć można było nie tylko dramaty, ale i kryminały – „Major”, „Dostawca”), horror – „Shopping tour”, film erotyczny – „Miejsca intymne”, fantastyczny „Ostatnia bajka Rity” i biograficzny. Nie brakowało historii opowiedzianych oczami kobiet („Ona”, „Wstyd”, „Iwan, syn Amira”), mocnego kina akcji („Major”, „Dostawca”), prób zmierzenia się z problemami rozliczenia z przeszłością („Pragnienie”, „Deliverance”) czy ponoszenia odpowiedzialności za własne czyny („Dom na uboczu, Dostawca”). Tegoroczny Sputnik pokazał także, że kino rosyjskie zaczyna podejmować coraz odważniejsze i coraz bardziej kontrowersyjne tematy. Tytuły, o których mówiło się w konwencji przełamywania tabu, to przede wszystkim nagrodzona „Podróż zimowa” i „Miejsca intymne”, w którym temat seksu pojawiał się we wszelkich możliwych odsłonach.

W filmach wyraźnie rysował się charakter narodowy Rosjan – w wielu obrazach, na pierwszym, bądź dalszym planie pojawiał się rytuał picia wódki; zauważyć też można było impulsywność, uczuciowość i zamiłowanie do zabawy. To jednak, czym najbardziej wyróżniło się rosyjskie kino to niezwykłe poczucie humoru. Rosjanie zadziwiająco często mierzyli się z trudnymi tematami poprzez absurdalny komizm. Nawet w obrazach o poważnej tematyce nie brakowało groteskowych sytuacji, dialogów; w wielu dziełach triumfował dowcip i parodia. Zwracała uwagę wysoka jakość zaprezentowanych filmów – zarówno pod względem technicznym, jak i merytorycznym. Młodsi twórcy odrobili też lekcje z historii filmowej sztuki – widoczne były wpływy jednego z najwybitniejszych rosyjskich reżyserów – Andrieja Tarkowskiego. Wiele tegorocznych obrazów przepełnionych było symboliką, a piękne ujęcia przyrody stanowiły ważne tło dla rozgrywanych wydarzeń (np. w „Geograf przepił globus”, „Wstyd”). Po tegorocznym Sputniku rosyjskim kinomaniakom nie pozostaje nic innego, jak z niecierpliwością czekać na kolejną edycję festiwalu.

Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Ta ostatnia niedziela… handlowa

Od stycznia obowiązują bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące niedziel handlowych. W...

Niech świeci się pierwszy maja!

Majówka trwa. Trzy dni wolnego (w przypadku niektórych nawet nieco...

Dziennikarze listy piszą

Dwunastu publicystów „Rzeczpospolitej” i „Uważam Rze” poparło w liście otwartym...

Telewizja marzeń
Netflix jako pierwsza firma zdecydował sie na wyprodukowanie serialu, którego...