Zgodnie z wynikami sondażu przeprowadzonego przez Ogólnopolską Grupę Badawczą, 71,2% Polaków opowiada się za całkowitym zakazem reklamowania alkoholu, w tym również piwa. Przeciwnego zdania jest 23,2% respondentów, a 5,7% nie ma wyrobionej opinii. Fundacja stojąca za kampanią „Zero procent prawdy” popiera pełne wyeliminowanie reklam wszystkich napojów alkoholowych, łącznie z bezalkoholowym piwem.
Organizatorzy kampanii zwracają uwagę, że promowanie piw 0% może sprzyjać utrwalaniu nawyków związanych z alkoholem, a w konsekwencji prowadzić do sięgania po mocniejsze trunki. Jak podkreślił Alan Wysocki, koordynator kampanii, określanie tych napojów mianem „piwa”, nawet jeśli zawierają 0% alkoholu, utrwala pewien wizerunek alkoholu w świadomości społecznej.
Z kolei Jan Pieniążek, ekspert prawny Fundacji GrowSPACE, wskazuje na luki w przepisach dotyczących reklamy alkoholu. Jego zdaniem obecne regulacje nie tylko sprzyjają napojom o niskiej zawartości alkoholu, ale też są niedostosowane do dzisiejszej rzeczywistości. W praktyce prowadzi to do tego, że reklamy alkoholu są wszechobecne, co – według Pieniążka – świadczy o nieskuteczności państwa i organów ścigania w walce z alkoholizmem.
Natalia Kalisz, socjolożka i badaczka z Fundacji GrowSPACE, która przeprowadziła wywiady fokusowe na potrzeby raportu, zauważa, że reklamy alkoholu są dobrze zapamiętywane – nawet przez osoby, które oglądały je w dzieciństwie. Respondenci potrafili przywołać konkretne marki, treści reklam i hasła promocyjne.
Raport wskazuje także, że dla wielu osób to właśnie piwo jest pierwszym alkoholem, po który sięgają (46,8% badanych). Alarmujące jest to, że już 5% respondentów przyznało się do pierwszego kontaktu z alkoholem w wieku 14 lat lub młodszym. Ponadto, 36,2% badanych spróbowało alkoholu jeszcze przed osiągnięciem pełnoletności, a wśród osób w wieku 18–20 lat odsetek ten wynosi 45,2%. Mężczyźni częściej niż kobiety sięgają po alkohol przed ukończeniem 18. roku życia.
Najczęściej pierwsze doświadczenia z alkoholem mają miejsce podczas spotkań towarzyskich lub imprez rodzinnych. Co istotne, większość osób jest świadoma szkodliwości alkoholu – tak twierdzi 98,1% kobiet i 91,2% mężczyzn – mimo to nadal decydują się na jego spożycie.
(za: PAP Zdrowie)