Od stycznia 2025 roku jabłka stały się oficjalnym owocem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. To owoc, który od lat dominuje w polskim eksporcie i cieszy się ogromną popularnością w kraju. Jabłka zyskują na znaczeniu, a co ważne, rośnie liczba osób, które regularnie je spożywają. W porównaniu do poprzedniego roku liczba ta zwiększyła się o 1,3 miliona osób, zbliżając się do 10 milionów.
Jabłka to symbol Polski, który zyskał szczególne uznanie, szczególnie po tym, jak w styczniu 2025 roku zostały one ogłoszone oficjalnym owocem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. To wyjątkowe wyróżnienie, które podkreśla znaczenie jabłek w polskim rolnictwie i eksporcie. Polska jest największym producentem i eksporterem jabłek w Unii Europejskiej oraz na świecie.
Aktualnie aż 10 milionów Polaków, co stanowi około jednej trzeciej populacji, regularnie spożywa jabłka – to najwyższy wskaźnik w Europie. Wśród Europejczyków co czwarty (25%) ma podobny nawyk. To świadczy o ogromnej popularności tego owocu w Polsce.
Z danych wynika, że 9,4 miliona Polaków (29%) jest świadomych, iż polskie jabłko jest symbolem naszej prezydencji w UE, a ponad 31% wie, że jabłka z Polski są eksportowane do aż 74 krajów na całym świecie. To powód do dumy i doskonała okazja, by docenić wartość tego owocu i jego rolę w polskiej gospodarce.
Kilka lat temu, w podobnym badaniu przeprowadzonym przez Kantar, zapytano Polaków, które gatunki owoców warto promować za granicą jako reprezentujące Polskę i nasze ogrodnictwo. Jabłka zdobyły wtedy aż 63% głosów, co potwierdza ich status jako narodowego skarbu.
Wzrost liczby osób regularnie jedzących jabłka to kolejny pozytywny trend. Polskie jabłka cieszą się uznaniem dzięki wyjątkowemu smakowi i wysokiej jakości. Charakterystyczną cechą naszego rynku jest różnorodność odmian jabłek, co przyciąga coraz większą liczbę konsumentów, którzy chętnie włączają je do swojej codziennej diety.
W styczniu 2025 roku aż 86% Polaków, czyli 28,3 miliona osób, jadło jabłka. Z tej liczby ponad 9,7 miliona to osoby, które regularnie sięgały po ten owoc. W porównaniu do stycznia 2024 roku, liczba ta wzrosła o 1,3 miliona.
W styczniu 2025 roku 11% Polaków jadło jabłka „codziennie lub prawie codziennie”, a 19% spożywało je 4-5 razy w tygodniu, co daje razem ponad 30% populacji. Dla porównania, w styczniu 2024 roku 9% badanych jadło jabłka codziennie lub prawie codziennie, a 17% 4-5 razy w tygodniu, co razem stanowiło 26% Polaków. Wzrost odnotowano w obu grupach, co świadczy o rosnącej popularności tego owocu w Polsce.
(fot. Unsplash)