W marcu ceny codziennych zakupów wzrosły średnio o 6,7 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku – wynika z raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych” przygotowanego przez UCE Research i Uniwersytet WSB Merito. Autorzy badania zwracają uwagę, że marcowy wzrost cen był wyższy niż w dwóch poprzednich miesiącach – w styczniu odnotowano podwyżkę na poziomie 5,9 proc., a w lutym 5,8 proc. rok do roku.
Specjaliści z Uniwersytetu WSB Merito zauważyli, że ceny produktów codziennego użytku w sklepach rosną szybciej niż ogólny poziom inflacji, który według Krajowej Izby Gospodarczej wyniósł w marcu 4,9 proc. Co więcej, tempo wzrostu cen nadal przyspiesza.
– Wzrostowy trend utrzymuje się już od dłuższego czasu. Przedświąteczny okres sprzyja zwiększonemu popytowi, zwłaszcza na artykuły spożywcze. W kwietniu można spodziewać się dalszych podwyżek cen, szczególnie produktów niezbędnych do przygotowania potraw wielkanocnych, takich jak mięso, tłuszcze, oleje, owoce i warzywa – wskazuje dr Justyna Rybacka z Uniwersytetu WSB Merito.
Najwyższy wzrost cen w marcu odnotowano ponownie w kategorii artykułów tłuszczowych – takich jak masło, margaryna i olej – których ceny wzrosły średnio o 16,6 proc. rok do roku (w lutym było to 16,1 proc.). Szczególnie mocno podrożało masło – o 27,4 proc. rdr., choć tempo wzrostu było nieco niższe niż w lutym, kiedy wyniosło 32,5 proc.
Na drugim miejscu w rankingu znalazły się owoce, których ceny wzrosły średnio o 13,6 proc. rdr. (dla porównania w lutym – 10,7 proc.). Eksperci tłumaczą, że wynika to z kończących się zapasów w krajowych chłodniach oraz wysokich kosztów transportu i magazynowania importowanych produktów. Sytuacja powinna się unormować po pojawieniu się na rynku tegorocznych zbiorów, o ile nie wystąpią niekorzystne zjawiska pogodowe, które mogłyby wpłynąć na ich wielkość.
Trzecie miejsce pod względem wzrostu cen zajęły napoje bezalkoholowe – ich ceny wzrosły w marcu o 12,9 proc. rok do roku, podczas gdy w lutym było to 9,8 proc.
Jedyną kategorią produktów, w której w marcu zanotowano spadek cen, były produkty sypkie, takie jak cukier, mąka czy sól. Ich ceny obniżyły się średnio o 1,2 proc. w porównaniu z marcem ubiegłego roku. Podobny, choć nieco mniejszy spadek – o 0,4 proc. rdr – odnotowano już w lutym. Głównym czynnikiem wpływającym na obniżkę w tej grupie jest spadek cen cukru, który na rynku hurtowym potaniał w ujęciu rocznym o kilkanaście procent.
(za: PAP)
(fot. nrd na Unsplash)