"Polska? Tak!"

12 minut na ukazanie Polski jako ośrodka kultury, rozwijąjącego się państwa kreatywnych i gościnnych ludzi. Tyle trwa spot MSZ promujący polską prezydencję w Unii Europejskiej.

94c44f5475d3910bf993aca27feb3b52,4,0.jpg

Zamiast w typowy sposób zachwalać walory i prezentować symbole Polski, wykorzystano fragmenty wywiadów ze znanymi postaciami światowego showbiznesu. Rozmówcy Romana Rogowieckiego opowiadają, z czym kojarzą nasz kraj. W spocie swój udział zaznaczyła m.in. Natalie Portman, Linda Evangelista czy Enya. Josh Lucas przyznaje, że w 75 procentach jest Polakiem, Bill Nighy podziwia odwagę polskich pilotów walczących w II wojnie światowej, a Tom Hanks podkreśla znaczenie polskiej kinematografii. W tle przewijają się zdjęcia najbardziej rozpoznawalnych nad Wisłą miejsc, archiwalne materiały TVP i fragmenty „Ogniem i Mieczem”. Materiałom wizualnym towarzyszy muzyka Chopina oraz kompozycje Wojciecha Kilara, Pawła Betleya i Marii Pomianowskiej.

50_stacjakultura_1316104001.jpg

Mimo że spot pojawił się w internecie 14-tego września już wzbudza kontrowersje. Według „Dziennika Gazety Prawnej” gwiazdy pojawiające się w filmie nie wyraziły zgody na komercyjne wykorzystanie ich wizerunku, co może zakończyć się serią procesów. MSZ twierdzi, że roszczenia osób trzecich wziął na siebie producent. Ten z kolei uważa, że szczególne zgody nie są potrzebne, gdyż jest to film dokumentalny, a nie promocyjny. 

"No pictures – no democracy" więc fotoreportera bij!
Aresztowanie trzech gruzińskich fotoreporterów wciąż wywołuje protesty wśród różnych grup...
Polski poniedziałek
Poniedziałek to przede wszystkim dwa mocne polskie akcenty. Pierwszy z...
Jawne szpiegowanie
Wywiad źródeł jawnych (ang.open source intelligence - OSINT) lub inaczej...
Spójrz głębiej
Myślą przewodnią konkursu są słowa Karla Pawka: Umiejętność patrzenia jest...