shawn-xu-c3jFqE7H-gY-unsplash

Polacy za zakazem reklam alkoholu

Zgodnie z wynikami sondażu przeprowadzonego przez Ogólnopolską Grupę Badawczą, 71,2% Polaków opowiada się za całkowitym zakazem reklamowania alkoholu, w tym również piwa. Przeciwnego zdania jest 23,2% respondentów, a 5,7% nie ma wyrobionej opinii. Fundacja stojąca za kampanią „Zero procent prawdy” popiera pełne wyeliminowanie reklam wszystkich napojów alkoholowych, łącznie z bezalkoholowym piwem.

Organizatorzy kampanii zwracają uwagę, że promowanie piw 0% może sprzyjać utrwalaniu nawyków związanych z alkoholem, a w konsekwencji prowadzić do sięgania po mocniejsze trunki. Jak podkreślił Alan Wysocki, koordynator kampanii, określanie tych napojów mianem „piwa”, nawet jeśli zawierają 0% alkoholu, utrwala pewien wizerunek alkoholu w świadomości społecznej.

Z kolei Jan Pieniążek, ekspert prawny Fundacji GrowSPACE, wskazuje na luki w przepisach dotyczących reklamy alkoholu. Jego zdaniem obecne regulacje nie tylko sprzyjają napojom o niskiej zawartości alkoholu, ale też są niedostosowane do dzisiejszej rzeczywistości. W praktyce prowadzi to do tego, że reklamy alkoholu są wszechobecne, co – według Pieniążka – świadczy o nieskuteczności państwa i organów ścigania w walce z alkoholizmem.

Natalia Kalisz, socjolożka i badaczka z Fundacji GrowSPACE, która przeprowadziła wywiady fokusowe na potrzeby raportu, zauważa, że reklamy alkoholu są dobrze zapamiętywane – nawet przez osoby, które oglądały je w dzieciństwie. Respondenci potrafili przywołać konkretne marki, treści reklam i hasła promocyjne.

Raport wskazuje także, że dla wielu osób to właśnie piwo jest pierwszym alkoholem, po który sięgają (46,8% badanych). Alarmujące jest to, że już 5% respondentów przyznało się do pierwszego kontaktu z alkoholem w wieku 14 lat lub młodszym. Ponadto, 36,2% badanych spróbowało alkoholu jeszcze przed osiągnięciem pełnoletności, a wśród osób w wieku 18–20 lat odsetek ten wynosi 45,2%. Mężczyźni częściej niż kobiety sięgają po alkohol przed ukończeniem 18. roku życia.

Najczęściej pierwsze doświadczenia z alkoholem mają miejsce podczas spotkań towarzyskich lub imprez rodzinnych. Co istotne, większość osób jest świadoma szkodliwości alkoholu – tak twierdzi 98,1% kobiet i 91,2% mężczyzn – mimo to nadal decydują się na jego spożycie.

(za: PAP Zdrowie)

(fot. Shawn Xu on Unsplash)

Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Zjednoczeni — spóźnieni

Nowy film w reżyserii Zacka Snydera, Liga Sprawiedliwości, to kolejne...

Jose Mourinho w opałach. Słynny trener straci pracę?

Manchester United notuje najgorszy start sezonu od 1989 roku. Czerwone...

Stabilność ważniejsza niż pieniądze?

Pieniądze przestały być głównym czynnikiem przyciągającym lub zatrzymującym pracowników –...

Jak się żyje koncertowo?

Co śpiewacie? Gamę C-dur. A teraz? Kurki trzy. Coś jeszcze?...