Magazyn PDF

Portal studentów Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW

książkaKULTURAPolecamyRecenzje

Praga gada o maszynach

„Wiech” oraz warszawscy seniorzy mówią o zmaganiach prażan z postępem. Wszystko w formie komiksu.

Przykładem owych zmagań może być nowela „Tramwaj w konfiturach”, zilustrowana przez Mirosława Urbaniaka. Historia dwóch dżentelmenów, którzy decydują się na powrót tramwajem z Muzeum Narodowego ukazuje ówczesne realia podróży komunikacją miejską. Nie obywa się zatem bez sporów – i tak pasażer, który, chcąc uniknąć opłaty za przewóz zwierząt, zmusza swojego pupila do podążania za pojazdem, napotyka członka towarzystwa opieki nad zwierzętami, a inny jegomość zostaje przyłapany na posiadaniu zapalniczki z nielegalnego źródła, co przysparza mu sporo kłopotów.

Album „Praga Gada Wiechem dwa!” szczególnie wyróżniają eksperymentalne pod względem formy historyjki obrazkowe i to właśnie one mogą okazać się dla czytelnika najciekawsze. Jedną z nich jest „Niespodziewany gość” autorstwa włoskiego artysty, Gianluki Maruottiego, która to nowelka, co podkreśla we wstępie Przemysław J. Olszewski , jest prawdopodobnie pierwszym na świecie komiksem wyrzeźbionym w plastelinie. Ekspresyjne kadry opowiastki o niezwykle pulchnej prażance – pani Pszczółkowskiej, której tusza uprzykrza życie sąsiadowi, nadają całości dynamizmu i tworzą u odbiorcy wrażenie oglądania filmu wykonanego animacją poklatkową. Na uwagę pod tym względem zasługuje również nowelka „Trująca mucha” ze scenariuszem i rysunkami Olszewskiego, w której minimalistyczna sceneria – wnętrze przedziału kolejowego ukazane z tej samej perspektywy na wszystkich kadrach – kontrastuje z kreskówkową stylistyką bohaterów. Ciekawym elementem kompozycji są pojawiające się za oknem w przedziale pociągu dzieła takich artystów, jak Claude Monet czy Jan Stanisławski.

W albumie czytelnik odnajdzie dziesięć historyjek obrazkowych, czyli o cztery więcej w porównaniu z poprzednią częścią. Każde z opowiadań poprzedzone jest również stroną ze zdjęciami seniorów oraz fragmentami wywiadów. Jego tematyce nieprzypadkowo przyświeca hasło Tadeusza Peipera „Miasto, masa, maszyna”. Serię nowelek komiksowych otwiera wstęp Olszewskiego , który nakreśla kontekst historyczny – historyjki poruszają przede wszystkim kwestię konsekwencji zetknięcia się konserwatywnych mieszkańców Pragi z nowoczesnymi udogodnieniami w czasach międzywojnia.

Fundacja Animacja działa od 2005 roku, a od 2012 adaptuje wspomnienia warszawskich seniorów na język komiksu. Albumy z cyklu „Praga Gada” dostępne są w warszawskich bibliotekach, ale można również otrzymać własny egzemplarz w zamian za datek na rzecz fundacji na wydarzeniach z udziałem jej przedstawicieli (m.in. na Warszawskich Targach Książki) lub za pośrednictwem formularza na stronie internetowej projektu (http://pragagada.pl/kontakt/).

„Praga Gada Wiechem dwa!” to piąty album z cyklu serii „Praga Gada” oraz drugi, w którym w formie historii obrazków interpretowane są zarówno felietony Stefana „Wiecha” Wiecheckiego, jak i wspomnienia stołecznych seniorów, z którymi wywiady przeprowadzili przedstawicie Fundacji Animacja.

Fot. Fundacja Animacja