Magazyn PDF

Portal studentów Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW

media

„Stare” media mało atrakcyjne

Polacy czytają coraz mniej. Częściej wybierają telewizję i internet, prasa i radio przeżywają poważny kryzys

 

Dane ZKDP (Związek Kontroli Dystrybucji Prasy) mówią same za siebie. Polacy czytają coraz mniej. W 2010 roku zanotowano znaczny spadek sprzedaży takich tygodników opiniotwórczych jak „Polityka”, „Przekrój”, „Przegląd” czy katolicki „Tygodnik Powszechny”. W 2011 sprzedaż nadal idzie w dół. Kryzys dotknął większość luksusowych, lifestyle’owych i shoppingowych magazynów dla kobiet. W najgorszej sytuacji znalazły się „Sukces” i „Gala”. Dobrze za to radzi sobie „Zwierciadło”, „Viva!” i „Show”, które w przeciwieństwie do większości pism odnotowały minimalny wzrost.

Jeszcze dwa lata temu, mimo spadku sprzedaży wielu czasopism, silną pozycję miały „Fakt” i „Gazeta Wyborcza”, które według badań PBC (Polskie Badania Czytelnictwa) okazały się  najczęściej czytanymi dziennikami w Polsce. W 2011 roku dzienniki nadal utrzymują swoją pozycję. „Fakt” jest najbardziej poczytnym ogólnopolskim dziennikiem. Znalazł się na pierwszym miejscu wrześniowego zestawienia z wynikiem 400 103 egz., zaraz po nim uplasowała się „Gazeta Wyborcza” – 302 575 egz. Jednak mimo ich silnej pozycji wszystkie dzienniki odnotowały spadek, największy „Rzeczpospolita”, bo aż o 7,3 proc. Najrzadziej kupowanymi są „Puls Biznesu” (16 531 egz.) i „Parkiet Gazeta Giełdy” (7 677 egz.). Najwięcej jednak tracą dzienniki regionalne, jak „Gazeta Lubuska”. 

 

Oprócz prasy kryzys przeżywa też radio, które utrzymuje się głównie dzięki reklamom. Jedną z najczęściej wybieranych stacji jest od wielu lat RMF FM (pierwsza ogólnopolska stacja komercyjna) jednak według badań agencji Millward Brown SMG/KRC od końca wakacji br. zanotowała spadek słuchalności o ok. 0,25%, a oprócz niej również takie ogólnopolskie stacje jak Jedynka, TOK FM, Dwójka i Radio PiN. Gdyby nie reklamodawcy spadek słuchalności stacji radiowych byłby z pewnością większy. We wrześniu br. wpływy reklamowe rozgłośni radiowych według danych firmy Kantar Media wyniosły 279 mln zł (o 20,6 proc. więcej niż w zeszłym roku). Największe przychody z reklam odnotowała stacja RMF FM, bo aż 87,6 mln zł (o 34,2 proc. więcej w porównaniu do zeszłego roku, kiedy wyniosły one ok. 77 mln zł). Minimalny wzrost słuchalności odnotowały w czasie wakacji, po części dzięki reklamom m.in. takie stacje jak Radio Zet (47,8 mln zł zysku z reklam, o 12,7 proc. więcej niż w zeszłym roku) i Trójka (12,3 mln zł, największy wzrost – o 73,1 proc. więcej).