„Stare” media mało atrakcyjne

Polacy czytają coraz mniej. Częściej wybierają telewizję i internet, prasa i radio przeżywają poważny kryzys

 

Dane ZKDP (Związek Kontroli Dystrybucji Prasy) mówią same za siebie. Polacy czytają coraz mniej. W 2010 roku zanotowano znaczny spadek sprzedaży takich tygodników opiniotwórczych jak „Polityka”, „Przekrój”, „Przegląd” czy katolicki „Tygodnik Powszechny”. W 2011 sprzedaż nadal idzie w dół. Kryzys dotknął większość luksusowych, lifestyle’owych i shoppingowych magazynów dla kobiet. W najgorszej sytuacji znalazły się „Sukces” i „Gala”. Dobrze za to radzi sobie „Zwierciadło”, „Viva!” i „Show”, które w przeciwieństwie do większości pism odnotowały minimalny wzrost.

Jeszcze dwa lata temu, mimo spadku sprzedaży wielu czasopism, silną pozycję miały „Fakt” i „Gazeta Wyborcza”, które według badań PBC (Polskie Badania Czytelnictwa) okazały się  najczęściej czytanymi dziennikami w Polsce. W 2011 roku dzienniki nadal utrzymują swoją pozycję. „Fakt” jest najbardziej poczytnym ogólnopolskim dziennikiem. Znalazł się na pierwszym miejscu wrześniowego zestawienia z wynikiem 400 103 egz., zaraz po nim uplasowała się „Gazeta Wyborcza” – 302 575 egz. Jednak mimo ich silnej pozycji wszystkie dzienniki odnotowały spadek, największy „Rzeczpospolita”, bo aż o 7,3 proc. Najrzadziej kupowanymi są „Puls Biznesu” (16 531 egz.) i „Parkiet Gazeta Giełdy” (7 677 egz.). Najwięcej jednak tracą dzienniki regionalne, jak „Gazeta Lubuska”. 

 

Oprócz prasy kryzys przeżywa też radio, które utrzymuje się głównie dzięki reklamom. Jedną z najczęściej wybieranych stacji jest od wielu lat RMF FM (pierwsza ogólnopolska stacja komercyjna) jednak według badań agencji Millward Brown SMG/KRC od końca wakacji br. zanotowała spadek słuchalności o ok. 0,25%, a oprócz niej również takie ogólnopolskie stacje jak Jedynka, TOK FM, Dwójka i Radio PiN. Gdyby nie reklamodawcy spadek słuchalności stacji radiowych byłby z pewnością większy. We wrześniu br. wpływy reklamowe rozgłośni radiowych według danych firmy Kantar Media wyniosły 279 mln zł (o 20,6 proc. więcej niż w zeszłym roku). Największe przychody z reklam odnotowała stacja RMF FM, bo aż 87,6 mln zł (o 34,2 proc. więcej w porównaniu do zeszłego roku, kiedy wyniosły one ok. 77 mln zł). Minimalny wzrost słuchalności odnotowały w czasie wakacji, po części dzięki reklamom m.in. takie stacje jak Radio Zet (47,8 mln zł zysku z reklam, o 12,7 proc. więcej niż w zeszłym roku) i Trójka (12,3 mln zł, największy wzrost – o 73,1 proc. więcej).

Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Największa wystawa fotograficzna na świecie
Na ulicach polskich miast można było obejrzeć niezwykłą wystawę fotograficzną...
Budynek UW na Bednarskiej w przebudowie!

Gmach UW w którym będzie się mieścił Wydział Dziennikarstwa Informacji...

Białoruś w Lunie
Oprócz Łukaszenki, ziemniaków i Mińska Białoruś ma też swoje własne...
Movie-box bez cenzury
W historii Polski istniał władca, którego istnienie wymazano z kart...