Polskie serwisy wprowadzają opłaty

logo.pngSzerokie grono polskich wydawców dołączyło do platformy Piano Media, która pobiera od użytkowników opłaty za dostęp do wybranych treści w serwisach internetowych.

 

Od 6 września opłaty pojawią się m.in. w serwisach Wyborcza.pl, We.pl, Logo24.pl, Gazetawroclawska.pl, Gazetakrakowska.pl, Dzienniklodzki.pl, Forbes.pl oraz Polskieradio.pl. Wśród wydawców na platformie znaleźli się Agora, Murator, Ringier Axel Springer Polska, Polskapresse, Media Regionalne, Edytor, a także Polskie Radio, a uczestnictwo rozważają Edipresse i G+J Polska.

Tygodniowy dostęp będzie kosztował 9,90 zł, miesięczny – 19,90 zł, a roczny – 199 zł. W ramach tej opłaty użytkownik uzyska dostęp do premiowanej treści każdego serwisu na platformie. 30% zapłaconej kwoty wędruje do Piano Media, 40% – do serwisu, z którego konsument dokonał płatności, a pozostałe 30% jest dzielone między te strony na platformie, które użytkownik odwiedził.

Firma Piano Media pochodzi ze Słowacji, gdzie jej platforma odniosła sukces. O ile jednak na Słowacji ważnym czynnikiem było, że to większość wydawców przystąpiła do platformy, o tyle w Polsce wciąż jest wielu ważnych graczy, dla których najbardziej liczy się zasięg i „klikalność” i ani myślą wprowadzać opłaty dla użytkowników – na przykład Onet.pl., Wp.pl, Interia.pl oraz Gazeta.pl. Dlatego polscy wydawcy bardzo ostrożnie podchodzą do monetyzacji treści w internecie, gdyż zwykły użytkownik może jej po prostu poszukać gdzieś indziej. W większości przypadków tylko najbardziej ekskluzywne materiały znajdą się za paywallem. Obecnie Piano Media i jej kontrahenci prowadzą kampanie informacyjne dla czytelników. Na okres wakacji można za darmo zarejestrować się i zobaczyć, co wydawcy mają w ofercie.

Wprowadzenie opłat jest tłumaczone koniecznością znalezienia źródeł finansowania rzetelnego dziennikarstwa w obliczu spadających przychodów z reklam. Jak jednak zwracają uwagę krytycy, takie tłumaczenie nie przekonuje, bo przecież dziennikarze mają obowiązek być rzetelni niezależnie od modelu finansowania redakcji. Kontrowersję wzbudza także obecność Polskiego Radia w tym gronie, skoro jest ono finansowane z obowiązkowego abonamentu RTV.

 

Źródło: Wirtualne Media