Polskie serwisy wprowadzają opłaty

logo.pngSzerokie grono polskich wydawców dołączyło do platformy Piano Media, która pobiera od użytkowników opłaty za dostęp do wybranych treści w serwisach internetowych.

 

Od 6 września opłaty pojawią się m.in. w serwisach Wyborcza.pl, We.pl, Logo24.pl, Gazetawroclawska.pl, Gazetakrakowska.pl, Dzienniklodzki.pl, Forbes.pl oraz Polskieradio.pl. Wśród wydawców na platformie znaleźli się Agora, Murator, Ringier Axel Springer Polska, Polskapresse, Media Regionalne, Edytor, a także Polskie Radio, a uczestnictwo rozważają Edipresse i G+J Polska.

Tygodniowy dostęp będzie kosztował 9,90 zł, miesięczny – 19,90 zł, a roczny – 199 zł. W ramach tej opłaty użytkownik uzyska dostęp do premiowanej treści każdego serwisu na platformie. 30% zapłaconej kwoty wędruje do Piano Media, 40% – do serwisu, z którego konsument dokonał płatności, a pozostałe 30% jest dzielone między te strony na platformie, które użytkownik odwiedził.

Firma Piano Media pochodzi ze Słowacji, gdzie jej platforma odniosła sukces. O ile jednak na Słowacji ważnym czynnikiem było, że to większość wydawców przystąpiła do platformy, o tyle w Polsce wciąż jest wielu ważnych graczy, dla których najbardziej liczy się zasięg i „klikalność” i ani myślą wprowadzać opłaty dla użytkowników – na przykład Onet.pl., Wp.pl, Interia.pl oraz Gazeta.pl. Dlatego polscy wydawcy bardzo ostrożnie podchodzą do monetyzacji treści w internecie, gdyż zwykły użytkownik może jej po prostu poszukać gdzieś indziej. W większości przypadków tylko najbardziej ekskluzywne materiały znajdą się za paywallem. Obecnie Piano Media i jej kontrahenci prowadzą kampanie informacyjne dla czytelników. Na okres wakacji można za darmo zarejestrować się i zobaczyć, co wydawcy mają w ofercie.

Wprowadzenie opłat jest tłumaczone koniecznością znalezienia źródeł finansowania rzetelnego dziennikarstwa w obliczu spadających przychodów z reklam. Jak jednak zwracają uwagę krytycy, takie tłumaczenie nie przekonuje, bo przecież dziennikarze mają obowiązek być rzetelni niezależnie od modelu finansowania redakcji. Kontrowersję wzbudza także obecność Polskiego Radia w tym gronie, skoro jest ono finansowane z obowiązkowego abonamentu RTV.

 

Źródło: Wirtualne Media

Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Warszawa według Żulczyka
Najnowsza powieść Jakuba Żulczyka przedstawia współczesną Warszawę pełną zepsucia, przemocy...
Nowy Świat znów najdroższy
Cukiernia Bliklego, iStore zy H&M to tylko niektóre z wielu...
Fantastyczna czwórka, czyli sposoby na plagiat
Nowy rok akademicki będzie dla wielu studentów czasem pisania prac...
Opuścić wyścig szczurów
Na początku nie chodzi wcale o pieniądze. Chodzi o rozwijanie...