Mówić o Bogu na facebooku i youtubie… Czemu nie? Dominikanin o. Adam Szustak wykorzystuje różne możliwości ewangelizacji, a jego internetowe rekolekcje gromadzą dziesiątki tysięcy ludzi.
– Chłopiec z wiklinowego kosza – tak początkowo brzmiał tytuł aktualnych, internetowych rekolekcji wielkopostnych o. Szustaka. Motywem przewodnim tegorocznych rozważań jest bowiem biblijna historia Mojżesza, proroka w dzieciństwie odnalezionego przez córkę faraona w wiklinowym koszu u brzegów Nilu. Ostatecznie jednak otrzymały one nieco krótszą nazwę Mleko i miód, nawiązującą nie do początku drogi, lecz do jej celu, ziemi obiecanej.
Coraz popularniejsze rekolekcje mają formę słuchowiska internetowego złożonego z krótkich odcinków pojawiających się w sieci kilka razy w tygodniu ok. godziny 21. Nagrania udostępniane są na stronie www.langustanapalmie.pl oraz na portalu youtube. Każdy odcinek to od kilku do kilkudziesięciu tysięcy odsłon.
Do utworzonego pod hasłem Mleko i miód wydarzenia na Facebooku dołączyło już ponad 60 000 ludzi. Obecną na wspomnianym portalu stronę promującą naukę dominikanina, Langusta na palmie, polubiło 70 000 użytkowników.
Pierwszymi rekolekcjami o. Adama Szustaka w takiej właśnie postaci był Plaster miodu- cykl codziennych słuchowisk adwentowych z 2014 roku. Dotąd rekolekcje przybierały formę dopracowanych zarówno pod względem dźwięku jak i obrazu komentarzy video do Pisma Świętego. Jednak przed ostatnim
Bożym Narodzeniem, z powodu braku możliwości przygotowania tak multimedialnych rekolekcji, zakonnik zdecydował się na niemal archaiczną już dziś formę słuchowiska. Pomimo początkowych trudności Plaster miodu okazał się wielkim sukcesem. Przekaz oparty jedynie na słowie, przyciągnął 70 000 słuchających, głównie ludzi młodych. Nowa – stara forma jest więc kontynuowana w kolejnych słuchowiskach.Dzięki Internetowi rekolekcje docierają do ludzi z przeróżnych zakątków świata. Na postawione przez jedną ze słuchaczek pytanie o miejsca, w których znajdują się inni odbiorcy słuchowiska, posypały się dziesiątki odpowiedzi. Internauci wymieniali m. in. Wilno, Lwów, ale także Chicago i Buenos Aires. O rosnącym zainteresowaniu słuchowiskami świadczą również posty z prośbami o uzupełnienie ich napisami w językach obcych. Rozpoczynające każdy odcinek przywitanie o. Szustaka – dobry wieczór, szczęść boże, dzień dobry – to słowa już niemal kultowe, które pojawiły się nawet w formie nadruku na kubkach.
Okazuje się więc, że nie potrzebna jest wcale wyszukana oprawa wizualna czy dźwiękowa. Istotą rekolekcji jest ich przesłanie, samo Słowo, którego głód, o czym świadczy rosnąca liczba słuchaczy, jest ogromy. Nie bez powodu jeden z internautów zamieścił na stronie Mleka i miodu post – Dziękuję, że tak wiele mi wyjaśniasz.