heidi-fin-2TLREZi7BUg-unsplash

Nie dajmy się czarnym piątkom

W czasie Black Friday sprzedawcy stosują różne techniki, by skłonić nas do zakupów: udają obniżki cen, proponują mylące rabaty, wywołują presję czasu czy dorzucają gratisy. Takie zabiegi mają nas zachęcić do kupowania rzeczy, których w rzeczywistości nie potrzebujemy – podkreśla psycholożka ekonomiczna dr Anna Hełka z Uniwersytetu SWPS.

Uczelnia, w przesłanej PAP informacji, zaznaczyła, że Black Friday już od lat nie ogranicza się do jednego dnia. Stał się okresem intensywnych sprzedaży, a wiele sklepów zaczyna swoje „black weeks” już pod koniec października.

Klienci są bombardowani świątecznymi ozdobami, krzykliwymi etykietami zniżkowymi i chwytliwymi reklamami. Sprzedawcy sięgają po subtelne techniki wzmacniające impuls zakupowy: akcentują pozorne oszczędności, zestawiają ceny „przed” i „po”, ograniczają czas dostępności promocji, by wywołać presję i lęk przed utratą okazji, a także oferują rabaty naliczane dopiero po przekroczeniu pewnej kwoty, co skłania do kupowania większej liczby produktów.

Nie dajmy się zatem ogłupić marketingowemu szaleństwu i nie poddawajmy się zakupowej presji. Aby nie wpaść w zakupowe pułapki i zachować kontrolę nad wydatkami, kluczowe jest dokładne określenie swoich potrzeb oraz wcześniejsze przygotowanie planu działania.

(za: PAP)

(fot. Heidi Fin na Unsplash)

Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Polscy badacze przeprowadzą testy kosmicznej koparki

Polscy naukowcy przygotowują się do testów kosmicznej koparki, która ma...

Konkurs dziennikarski dla studentów

Na reportaże, wywiady i teksty publicystyczne opisujące ludzi i otaczającą...

Wikingowie podbijają Polskę
Historyczny serial „Wikingowie” który w Stanach Zjednoczonych przyciągnął ponad 4...
Urban Vinyl zamiast iPoda

Już nie iPody czy laptopy, ale oryginalne figurki, mają zachęcać...