Zapraszamy do zapoznania się z najnowszą publikacją zespołu Laboratorium Badań Medioznawczych!
Z wielką przyjemnością informujemy, że raport pt. „Jak polskie media przedstawiają Unię Europejską w opinii Polaków?” jest już dostępny!
W tym roku przypada 20. rocznica przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Z tej okazji Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego postanowiło przeprowadzić badania sondażowe CATI (badania telefoniczne wspomagane komputerowo) na temat UE w polskich mediach w opinii Polaków*. Sondaż przeprowadzono w dniach 3 – 6 czerwca 2024 r. przy udziale 1219 respondentów.
Wyłania się z tego obraz Unii Europejskiej nie jako wspólnoty sojuszników, lecz platformy rywalizacji, gry interesów, konkurencji na wielu równoległych polach. Nadto, wydaje się, iż jest to skutek używania przez media — w silnie spolaryzowanym dyskursie — przede wszystkim ramy konfliktu w opisywaniu relacji w Unii Europejskiej (konfrontacja, uległość lub dominacja). Mało o partnerstwie, korzyściach, synergiach, więcej o zagrożeniach i ryzykach. Jest to oczywiście w znacznej mierze efekt „odbicia” rywalizacji elity politycznych na poziomie krajowym oraz europejskim. W czasach geopolitycznej zawieruchy to może martwić — zauważa prof. Tomasz Gackowski, kierownik Laboratorium Badań Medioznawczych UW.
Zespół Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego zapytał Polaków o to, co w ich ocenie media, z których korzystają na co dzień, sądzą na temat włączenia Ukrainy do UE oraz które kraje, według tych samych mediów, są sojusznikami Polski w ramach Unii Europejskiej. Dopytali także o to, jakie według mediów, są główne zadania Unii Europejskiej oraz z jakich mediów badani Polacy korzystają najczęściej.
Raport dostępny jest pod tym linkiem: https://www.lbm.uw.edu.pl/images/Raport_-_Jak_polskie_media_przedstawiaj_UE_w_opinii_Polakw_PL.pdf