Długie korzystanie z urządzeń ekranowych wiąże się z gorszymi wynikami w nauce wśród uczniów szkół podstawowych w Ontario – informuje czasopismo „JAMA Network Open”.
Badanie przeprowadzili wspólnie dr Catherine Birken z The Hospital for Sick Children (SickKids) oraz dr Jonathon Maguire ze szpitala St. Michael’s, działającego w ramach Unity Health Toronto.
W badaniu analizowano dane ponad 3000 dzieci z Ontario z lat 2008–2023. Naukowcy zestawili informacje przekazywane przez rodziców na temat czasu spędzanego przed ekranem we wczesnym dzieciństwie z wynikami uczniów w standaryzowanych testach EQAO z czytania i matematyki w klasie trzeciej oraz matematyki w klasie szóstej.
Wyniki pokazały, że większa ilość czasu przed ekranem we wczesnym wieku wiązała się z niższymi rezultatami w testach z czytania i matematyki. Każda dodatkowa godzina dziennie przed ekranem oznaczała spadek szans na lepsze wyniki w nauce o 10%.
Jak podkreśliła główna autorka badania, dr Birken, korzystanie z ekranów to codzienność wielu rodzin, ale nadmierna ekspozycja – zwłaszcza na telewizję i media cyfrowe – może wywierać zauważalny wpływ na osiągnięcia edukacyjne dzieci. Zwróciła uwagę na potrzebę wczesnych działań wspierających rozwój zdrowych nawyków korzystania z ekranów.
Choć wykazano wyraźny związek między czasem ekranowym a niższymi wynikami z matematyki i czytania, wpływ na umiejętność pisania okazał się niewielki.
W przypadku wyników EQAO z klasy trzeciej, średni wiek dzieci w czasie pomiaru wynosił 5,5 roku, a średni czas ekranowy – 1,6 godziny dziennie. Dla klasy szóstej odpowiednio: 7,5 roku i 1,8 godziny dziennie.
Niższe wyniki w nauce wiązano szczególnie z czasem spędzanym przed telewizorem, komputerami i urządzeniami mobilnymi – zarówno u chłopców, jak i dziewcząt. U dziewczynek dodatkowo zauważono związek między grami wideo a niższymi wynikami z czytania i matematyki w klasie trzeciej, choć tylko 20% rodziców zgłaszało, że ich córki korzystały z gier. Naukowcy wskazują na potrzebę dalszych badań w celu dokładniejszego zrozumienia tych wyników.
(za: Nauka w Polsce)