Muzyczne pisanki

Muzyczne pisanki

Wielkanoc od zawsze inspirowała wielu kompozytorów muzyki klasycznej. Także wielu współczesnych artystów podejmuje tematykę zmartwychwstania jako wspólną dla kultur i religii wywodzących się z chrześcijaństwa. W związku ze zbliżającymi świętami warto przyjrzeć się poniższym propozycjom.

George Händel — Hallelujah z oratorium Mesjasz (1742)

 

 

Według tradycyjnego przekazu król Jerzy II miał wstać z miejsca podczas wykonywania tego utworu w trakcie koncertu w Londynie w 1743 roku. Wielkanocną listę otwiera dzieło wybitnego niemieckiego kompozytora epoki baroku — Georga Händla. Mesjasz to jedno z jego najsłynniejszych oratoriów w języku angielskim, z którego pochodzi partia chóru zatytułowana Hallelujah.

 

Simple Minds — East At Easter (1984)

 

 

Innym utworem nawiązującym do Wielkanocy jest kompozycja Simple Minds z płyty Sparkle in the Rain. Wydany w 1984 kawałek East At Easter opowiada o kojącym uniesieniu, jakie przynosi ze sobą Wielkanoc. Światłość spływająca z nieba sprawia, że wszystko staje się prostsze, a wiele spraw rozwiązuje się samoistnie.

 

Things will lighten up the sky, East At Easter

We’ll go walking hand in hand

‚Cause all across the land it will be East At Easter

Ah, we will rock you, rock you little child

 

U2 — Sunday Bloody Sunday (1983)

 

 

Znany ze swojej politycznej (nie)poprawności zespół U2, wraz z charyzmatycznym wokalistą Bono, także ma w swoim repertuarze utwór nawiązujący do Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego. Sunday Bloody Sunday powstał jako protest song, którego tekst odnosi się do wydarzeń krwawej niedzieli 30  stycznia 1972 roku, podczas kryzysu w Irlandii Północnej. Utwór ma jednak drugie dno —   podsumowanie mówiące o zwycięstwie Jezusa w Wielką Niedzielę można także interpretować jako właściwą drogę do rozwiązania irlandzkiego konfliktu.

 

The real battle just begun

(Sunday, Bloody Sunday)

To claim the victory Jesus won

On

Sunday, Bloody Sunday.

 

Kanye West — Jesus Walks (2004)

 

 

Amerykański raper Kanye West w 2004 roku na swoim debiutanckim krążku The College Dropout jako czwarty singiel wydał utwór Jesus Walks. Autor w warstwie tekstowej skupia się na tym, że Jezus poniża się, krocząc pośród najzagorzalszych grzeszników, aby na końcu zostać najświętszym ze świętych. Kawałek osiągnął ogromny komercyjny sukces, lądując na 11 miejscu listy Billboardu Hot 100.

 

To the hustlers, killers, murderers, drug dealers even the strippers

(Jesus walks for them)

To the victims of welfare for we living in hell here hell yeah

(Jesus walks for them)

 

Ian Gillan — Gethsemane (I Only Want To Say) (1970)

 

 

Rockowa opera Jesus Christ Superstar, wkrótce po premierze w formie albumu koncepcyjnego w 1970 roku, zyskała ogromną popularność i do dziś uchodzi za wzór rockowych przedstawień na całym świecie. Kluczowym jej elementem jest rola Jezusa śpiewana przez Iana Gillana, wokalistę Deep Purple. W związku z trasą koncertową zespołu, Gillan nie mógł uczestniczyć w przedstawieniach na Broadwayu oraz w wydanym 3 lata później filmie. Nie ulega jednak wątpliwości, że niepowtarzalny głos frontmana Deep Purple zawładnął sercami słuchaczy i przekonał do siebie krytyków.

 

Can you show me now that I would not be killed in vain?

Show me just a little of your omnipresent brain.

Show me there’s a reason for your wanting me to die.

You’re far to keen and where and how, but not so hot on why.

 

Leonard Cohen — Hallelujah (1984)

 

 

Kompozycja ta doczekała się ponad 240 coverów, w tym autorstwa m.in. Boba Dylana, Bon Jovi czy Justina Timberlake’a. Utworowi grono fanów powiększyła wersja Johna Cale’a uwzględniona w filmie Shrek. W związku z tym na świątecznej liście nie mogło zabraknąć klasycznego Hallelujah Leonarda Cohena. Pomimo tego, że wraz z premierą w 1984 utwór nie zdobył wielkiej popularności, warto posłuchać oryginalnego wykonania, które cechuje niespotykana dbałość o szczegóły.

Jedną z moich ulubionych wersji Hallelujah jest rockowa aranżacja młodego polskiego zespołu Phedora. Dojrzały, czysty wokal i pełne gitarowe brzmienie sprawiają, że wykonanie to jest wyśmienitą muzyczną ilustracją zbliżającej się Wielkanocy.

 

Now, I’ve heard there was a secret chord

That David played, and it pleased the Lord

But you don’t really care for music, do you?

It goes like this, the fourth, the fifth

The minor fall, the major lift

The baffled king composing hallelujah.