Maj pachnie literaturą

Przez siedem dni w siedmiu największych miastach w Polsce amatorzy literatury będą mogli wziąć udział w spotkaniach autorskich, dyskusjach, koncertach oraz spróbować dań inspirowanych książkowymi premierami. Wszystko to w ramach trwającej trzeciej edycji Apostrofu. Międzynarodowego Festiwalu Literackiego, który organizuje Empik.

— Apostrof jest festiwalem bardzo otwartym. Tutaj ktoś, kto czyta Masłowską, może spotkać się z kimś, kto czyta Grahama Mastertona, a ktoś kto czyta Żulczyka z kimś od Olgi Tokarczuk — mówi Marcin Maćkiewicz, koordynator festiwalu.

Tegoroczną edycję (14.05.-20.05.2018) w Teatrze Powszechnym w Warszawie zainaugurowało spotkanie autorskie z Dorotą Masłowską wokół jej najnowszej książki Inni ludzie. Poprowadził je tegoroczny kurator festiwalu – pisarz i poeta Jacek Dehnel. Festiwal wyróżnia się literacką aktualnością, znaczną część spotkań stanowią literackie premiery. O ile ich program wynika bardziej z kalendarza wydawniczego, o tyle zaplanowanie tematów dyskusji i wybór konkretnych gości w dużej mierze zależą od kuratora:

— Co roku kurator swoimi wyborami, gustami, zainteresowaniami zaraża ten festiwal. Szczególnie w warstwie dyskusyjnej. Apostrof Sylwii Chutnik, Szczepana Twardocha a Apostrof Jacka Dehnela to są jednak trzy różne festiwale — zauważa Maćkiewicz.

Trzecia edycja koncentruje się na tłumaczeniu. Po pierwsze na roli, jaką odgrywają obecnie tłumacze literatury zagranicznej. Po drugie rozumiemy tłumaczenie jako wyjaśnianie. Książki tłumaczą nam świat, nasze w nim miejsce, nasze problemy, zadania potrzeby objaśnia Dehnel na łamach Magazyny Apostrof, wydanego na czas festiwalu.

Apostrof. Międzynarodowy Festiwal Literacki. Źródło: Empik

Książki, kuchnia i muzyka

W tym roku uczestników czekają spotkania m.in. z noblistą Orhanem Pamukiem, Nathanem Hillem, Jakubem Żulczykiem, Olgą Tokarczuk, Katarzyną Bondą i Jerzym Bralczykiem. Wśród tematów dyskusji uwagę zwraca Tłumaczenie zbrodni. Jak pisać o przelanej krwi? z udziałem Justyny Kopińskiej, Ewy Winnickiej i Cezarego Łazarewicza również w Teatrze Powszechnym. Jednak festiwal wychodzi także poza ramy budynków — w czasie weekendu wkracza do Ogrodu Powszechnego:

— To będą koncerty Bisz/Radex i Katarzyny Nosowskiej, które zakończą tegoroczny festiwal. Nosowska zresztą zadebiutuje tu jako pisarka, jej książka będzie miała premierę w niedzielę i będzie można się z nią spotkać zarówno wokół książki, jak i później koncertowo — tłumaczy koordynator Apostrofu.

W ogrodzie będzie też można spróbować festiwalowej kuchni. Tegoroczna edycja skupia się na trendzie zero waste, a inspiracją będą książki kulinarne autorstwa Mai Sobczak i Sylwii Majcher. Dla dzieci przygotowano interaktywną wystawę edukacyjną Mrówki wspaniałe, której kuratorem jest Ewa Solorz. Owady widoczne są również na plakatach reklamujących trzecią edycję festiwalu.

Literatura na migi

Apostrof na tle innych festiwali literackich wyróżnia się otwartością i dostępnością. Spotkania odbywają się jednocześnie w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Szczecinie, Poznaniu i Gdańsku. Dużą część wydarzeń z Dużej Sceny Teatru Powszechnego w Warszawie zobaczyć można w formie bezpośredniej relacji na facebookowym profilu Empiku.

W tym roku eksperymentujemy z dodatkową formułą, czyniąc spotkania festiwalowe dostępnymi także dla osób niesłyszących: część spotkań jest odbywa z tłumaczeniem na język migowy. I to zarówno tutaj, w teatrze, podczas spotkań na żywo, ale również tłumacz ma swoje specjalne okienko, które wyświetla się podczas streamingu — dodaje Marcin Maćkiewicz.

W czasie 70-letniej działalności Empik zorganizował m.in. tysiące spotkań autorskich. Z okazji jubileuszu warszawska widownia może podejrzeć, jak wyglądała jego historia dzięki fotoplastykonowi. Stojący w holu Teatru Powszechnego aparat wyposażony został w nowoczesne gogle VR.

Festiwal potrwa do 20 maja. Szczegółowy plan wszystkich wydarzeń zaplanowanych na trzecią edycję Apostrofu znaleźć można na stronie Empiku. Wstęp na nie jest bezpłatny.