Fotoreportaż po polsku

Prażuch, Sławny, Kosidowski, Jarochowski wybitni polscy fotoreporterzy. O ich życiu, pasji podróżowania i fotografii można dowiedzieć się więcej na czwartkowych wykładach w Muzeum Narodowym.

 

Wykładem Cztery razy ŚWIAT rozpoczął się 11 kwietnia cykl spotkań w Muzeum Narodowym, poświęconych wystawie o tym samym tytule. Bohaterami pokazów są czterej znakomici polscy fotografowie, którzy z zamiłowania do fotografii, podróżowania i dążenia do rzetelnego ukazywania faktów uczynili sposób na życie. Wykłady czwartkowe przybliżają dzieje tygodnika Świat, w którym polscy fotoreporterzy publikowali swoje zdjęcia w latach 1951–1969.

 

Obraz 067Włochy 1957, fot. Konstanty Jarochowski

 

Na pierwszym wykładzie zaprezentowano sylwetki fotoreporterów, ich zaskakujące historie oraz najsłynniejsze zdjęcia i cykle. Władysław Sławny (1907–1991) osobiście znał Cartier-Bressona, a na swoich fotografiach uwiecznił m.in. Pabla Picassa malującego w swojej pracowni. Jan Kosidowski (1922–1992) fotografował m.in. ludzi trzymających się za ręce, a także udokumentował montowanie pomnika Kościuszki na Wawelu w 1960 roku. Pochody pierwszomajowe oraz podróże po Włoszech znalazły się na zdjęciach Konstantego Jarochowskiego (1920–1978), a Wiesław Prażuch (1925–1992), uwiecznił uśmiechniętego Władysława Gomułkę.

Z kolei na wykładzie „Prawda i fałsz w fotografii wczoraj i dziś” zostały poruszone kwestie retuszu i korekcji obrazu. Za przykład posłużyły zdjęcia reportażowe z zakresu historii, kultury i nauki.

Podczas wykładu „Fotografiom ikonicznym ze świata i Polski” słuchacze będą mieli okazję zobaczyć fotografie nazwane ikonami, a także posłuchać o produktach i przedmiotach jak np. guma do żucia Donald, które pretendują do tego miana.

 

Obraz 024.jpgUtytułowane głowy 1966, Jan Kosidowski, fot. Katarzyna Zając

 

Wykłady odbywają się w czwartki w Muzeum Narodowym, w sali kinowej o godz. 17.30.

 

Tematy kolejnych spotkań:

  • 25 kwietnia „Fotografie ikoniczne ze świata i Polski”
  • 9 maja  „Nieuniknione spotkanie. Początki fotografii prasowej: strategie i dylematy”

 

%d bloggers like this: