Feminista animacji

W odróżnieniu od większości filmów przygodowych lub fantastycznych, niemal we wszystkich filmach Hayao Miyzakiego głównym bohaterem jest dziewczynka lub młoda dziewczyna. Co sprawia, że zdobywca Oscara i Złotego Niedźwiedzia za „Spirited Away: W krainie bogów” tak często sięga po kobiece protagonistki?

 

Frodo kobietą…
Pierwszym filmem pełnometrażowym jaki Miyazaki samodzielnie napisał i wyreżyserował, jest „Nauzykaa z Doliny Wiatru” (1984). Akcja rozgrywa się w odległej, post-apokaliptycznej przyszłości. Garstka ostatnich ludzi żyje na skraju trującego lasu, który pochłonął większą część lądów. Tytułowa bohaterka – Nauzykaa – jest księżniczką jednego z małych krajów nad brzegiem morza. Ich pokojowa egzystencja kończy się w momencie, gdy muszą dołączyć do kampanii wojennej jednego ze zwaśnionych imperiów. Działania wojenne doprowadzają do wściekłości Omu – ogromne insekty żyjące w lesie. Jeśli zdecydują się stratować ludzkie państewka, ludzkość czeka zagłada.

 

nausicaa.jpgNauzykaa

 

Nauzykaa jest w głębi serca wrażliwą dziewczyną, ale cechuje ją ogromna siła woli i odpowiedzialność. Nie kieruje się honorem, lecz sercem i poczuciem obowiązku: zarówno kiedy przystępuje do wojny i kiedy ratuje życie małego Omu. Nauzykaa jest wolna od takich cech męskich protagonistów jak pycha, narcyzm czy agresja. Oczywiście, ma pewne „męskie” cechy, jak umiejętność posługiwania się mieczem, a sprowokowana potrafi wpaść w szał. Niemniej jednak, Nauzykaa pozostaje najlepszym przykładem bohaterki będącej hołdem dla kobiecości.

…I Tarzan w spódnicy
W 1997 roku do kin trafiła kolejna księżniczka – „Księżniczka Mononoke„. W tym filmie są aż dwie wyraziste bohaterki – tytułowa Mononoke i lady Eboshi. Akcja rozgrywa się w średniowiecznej Japonii. Lady Eboshi jest przywódczynią wioski będącej schronieniem dla prostytutek, rzezimieszków i trędowatych. Zbudowała ona przemysł oparty na wydobyciu i przetapianiu rudy żelaza. Z drugiej strony wzmożona eksploatacja naturalnych zasobów jest postrzegana jako zagrożenie przez żyjących w okolicy bogów. Wychowana przez wilki Mononoke próbuje zabić lady Eboshi.

 

mononoke1.gifKsiężniczka Mononoke

 

„Księżniczka Mononoke” to ten film Miyazakiego, w którym najpełniej przejawia się inny motyw jego twórczości – brak granicy między dobrem a złem, między protagonistami a antagonistami. Choć „formalnie” historia jest przedstawiona z punktu widzenia księcia Ajnów Ashitaki, to właśnie konflikt między postępem a naturą, ludzkością a bogami jest głównym tematem filmu. Obie strony są reprezentowane przez kobiety.

Choć lady Eboshi cechują racjonalizm i powaga, a Mononoke – żywiołowość i dzikość, to obie mają coś wspólnego – lojalność wobec swojej „rodziny”. A także to, że ani wyrzutki społeczne dla Eboshi, ani bogowie-wilki dla Mononoke nie są ich „prawdziwą” rodziną. Konflikt między obiema stronami w końcu przeradza się w otwartą wojnę, ale za sprawą mężczyzn. Pokój osiągnięty na końcu filmu był możliwy tylko dzięki temu, że Eboshi i Mononoke znalazły nić porozumienia – osiągnięcie będące najwyraźniej poza zasięgiem opętanych niszczycielską żądzą mężczyzn.

 

eboshi.jpgLady Eboshi

 

Animemisja
Kobiece postaci odgrywają także duże znaczenie w pozostałych filmach Miyazakiego. W „Szkarłatnym Pilocie” (1992), którego akcja rozgrywa się w faszystowskich Włoszech Mussoliniego, to właśnie kobiety pracują w fabrykach i warsztatach, radząc sobie doskonale – gdyż mężczyźni poszli na wojnę. Ponadto, „Szkarłatny Pilot” to jedyny film Miyzakiego, którego głównym bohaterem jest dorosły mężczyzna… Choć zamieniony w antropomorficzną świnię… (żeby nie było nieporozumień).

W „Ruchomym zamku Hauru” (2004) potężna i wpływowa czarownica na dworze króla jest faktycznym władcą królestwa. W „Lapucie: zamku w chmurach” (1986) przywódczynią podniebnych piratów jest ich matka. W „Spirited Away” (2001) szefem łaźni dla bogów jest wredna (z pozoru) bogini. Przykłady można by mnożyć. W sumie odrębnym motywem w twórczości Miyazakiego są te bohaterki, które przyjmują rolę matek – zawsze samodzielnych i dominujących nad wszystkimi, zwłaszcza nad mężczyznami, ale niepozbawionych ciepła (choć często skrywanego pod grubą skorupą).

 

miya.jpgHayao Miyazaki

 

Zapytany w 1994 roku przez dziennikarza wprost: Dlaczego u pana zawsze kobiety są protagonistami?, Miyazaki odpowiedział: Nie zakładam sobie tego z góry. Ale jak tak porównać faceta w akcji z kobietą w akcji, to uważam, że kobieta jest wspanialsza. Kiedy widzę mężczyznę idącego z wysoko podniesioną głową, to nic nie czuję, ale jak tak idzie dziewczyna, to myślę sobie „fajnie”.

Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Rollei Bullet – Ostra amunicja do fotocastów?
Rollei wypuścił nowy model typu „action cam”. Czyli kamerę przeznaczoną...
PDF na Targach Książki
Na tegorocznych Warszawskich Targach Książki odbędzie się ponad 600 wydarzeń...
Zrób to sam Panie Fotogafie
W czasach największej popularności Adama Słodowego do wysilenia szarych komórek...
Pierwsze wyniki World Press Photo
1 lutego ogłoszono pierwsze wyniki tegorocznego największego konkursu fotograficznego świata...