High key czyli malowanie subtelnością

Zdjęcia wykonane w stylu high key z pozoru wydają się sprawą bardzo prostą. Owszem, jeżeli wszystko od początku do końca ma załatwić Photoshop. W praktyce jest trochę gorzej. Trzeba zastanowić się nad rozstawieniem światła, jego mocą i kierunkiem, a także nad rekwizytami i ubiorem modela.

 

aniafot. Kamil Opas / www.light-passion.pl

 

High key jest techniką polegającą na zminimalizowaniu tonów ciemnych i wyeksponowaniu jak największej ilości rejestrów jasnych. Dlatego też fotografie wyglądają na delikatne, subtelne, a czasem wręcz anielskie. Wnoszą spokój i pogodę. Fotografowana scena jest oświetlona światłem rozproszonym. Dodatkowo jej naświetlenie jest zwiększone zazwyczaj do dwóch liczb przysłonowych. Dzięki takim zabiegom, tony czarne są „eliminowane” ze zdjęcia. Mała ilość szczegółów pozwala skupić się na elementach najistotniejszych. Tutaj nie ma recepty czy definicji „istotności”. Zdjęcia te powinny być sprawą indywidualnego zamysłu fotografa.


Przy robieniu zdjęć w high key warto zwracać uwagę na histogram. W prawidłowo wykonanym zdjęciu, przy odpowiednio dobranych parametrach, wykres powinien wyglądać mniej więcej tak:

 

histogram-rys-2.gifwww.fotoporadnik.pl

 

 

W przypadku omawianych zdjęć, wartości powinny przesunąć się bardziej w prawo, co oznacza, że przewagę powinny mieć tony jasne.

 

Aby rozpocząć sesję w stylu high key należy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów, takich jak tło, ustawienie światła oraz parametry aparatu. Zdjęcie, jakie zostanie teraz zaprezentowane, zostało wykonane przy użyciu trzech lamp. Dwie ustawiono po bokach przed modelką, trzecia prześwietlała tło od tyłu. Na każdą lampę został nałożony softbox, który zmiękczał i równomiernie rozkładał światło na fotografowanej osobie. Dzięki takim zabiegom nie powstają cienie za modelką.

 

3S7Y5953-2.jpgfot. Piotr Świeżak

Przy dużym natężeniu światła ISO zostało ustawione na poziomie 100, migawka na czas 1/160 s, a ogniskowa na wartość f/8. Światło tylne i biała bluzka sprawiają, że postać wyłania się z tła.

Strony i fora dotyczące fotografii high key najczęściej prezentują zdjęcia czarno-białe. Przy dominacji koloru białego jest to niemal oczywiste. Jednak jak widać efekt „wysokiej tonacji oświetleniowej” nie jest zarezerwowany wyłącznie dla tego rodzaju barw i warto trochę poeksperymentować.

Nie jest to jednak jedyna metoda tworzenia tego typu zdjęć. Można również spróbować ustawić dwie lampy błyskowe z softboxami i wspomóc się blendą. Efekt jest również zadowalający.

 

ania.JPGfot. Kamil Opas / www.light-passion.pl

 

Biała ściana posłużyła za tło. Jedna z lamp została wyzwolona radiowo, druga natomiast sterowana wyzwoleniem pierwszej. Histogram w przypadku tych portretów będzie wskazywał na obecność tonów ciemnych, ze względu na kolor włosów modelki.  

Jak widać do wykonania zdjęć w stylu high key nie jest konieczne profesjonalne studio. Przy niewielkim wysiłku, znajomości własnego sprzętu i niedużym wkładzie programu do obróbki można otrzymać bardzo dobrej jakości fotografie.

Technika wykorzystująca jasne tony nie jest zarezerwowana wyłącznie dla portretów. Wbrew pozorom zdjęcia „nasycone” światłem mogą stanowić bazę wyjściową do street photo. Jest to jednak o wiele trudniejsze, ponieważ fotograf musi szybko reagować i niemal odruchowo korygować ekspozycję.

Jak w przypadku każdego rodzaju technik, tak i tu potrzebna jest wytrwałość i cierpliwość. Nieunikniona jest również nauka na własnych błędach. Najważniejsze jednak, to zrobić pierwszy krok i wyjść z rutyny programu graficznego, który z każdego zdjęcia będzie w stanie zrobić coś na kształt high key