vincent-van-zalinge-oBL5QRAxZzo-unsplash

Krótka opowieść o tym, jak UOKiK Biedronce karę dowalił

Prezes UOKiK nałożył na firmę Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka, niemal 105 mln zł kary za wprowadzenie konsumentów w błąd podczas zeszłorocznych promocji.

Kara dotyczy wydarzeń z początku 2024 roku, gdy w sklepach Biedronki przeprowadzono jednodniowe promocje „Specjalna Środa” oraz „Walentynkowa Środa”. Zachęcano w nich klientów do zakupu wybranych artykułów, obiecując „100-procentowy zwrot w formie vouchera”.

Według UOKiK rzeczywiste zasady korzystania z vouchera były jednak bardziej złożone, niż wynikało to z reklam emitowanych w radiu, aplikacji mobilnej, na facebookowym profilu sieci czy w samych sklepach. Wbrew temu, co sugerowały slogany promocyjne, konsumenci nie mieli możliwości wykorzystania bonu przy kolejnych zakupach na dowolne produkty.

Jak podkreślił UOKiK, w większości przypadków promowane produkty nie miały związku z tymi, na które przyznawano voucher. Na przykład kupując parówki, klient dostawał bon na owoce i warzywa, przy zakupie czekolady – na kosmetyki, a przy zakupie mięsa – na napoje lub słodycze. Dodatkowo, aby wykorzystać voucher, należało ponownie zrobić zakupy w określonej przez sieć kategorii i wydać przy tym wskazaną minimalną kwotę.

Informacje o tym, na jakie produkty można przeznaczyć voucher, o obowiązku dokonania zakupów za kwotę wyższą niż jego wartość, o limicie jednego vouchera na osobę czy o ograniczeniach dotyczących produktów na wagę, były dostępne jedynie w regulaminie na stronie biedronka.pl, na tablicy ogłoszeń zwykle znajdującej się za kasami lub dopiero na samym wydawanym bonie.

Zdaniem prezesa UOKiK konsumenci nie mieli więc realnej szansy zapoznać się z rzeczywistymi zasadami promocji w chwili, gdy – skuszeni reklamą – podejmowali decyzję o zakupie. Urząd podkreślił, że pominięte w komunikatach reklamowych informacje były kluczowe dla oceny atrakcyjności akcji i miały istotny wpływ na wybory klientów.

(za: PAP)

(fot. Vincent van Zalinge on Unsplash)

Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Król współczesności

Tegoroczne Walentynki zakochani mogli obchodzić „z pazurem”. A to dlatego,...

Lis wprost do Newsweeka
Jeszcze na początku lutego Tomasz Lis był redaktorem naczelnym we...
Fenomen tańca w Teatrze Polskim
„Niżyński” - spektakl o „bogu tańca”, czyli Wacławie Niżyńskim przygotowuje...
Debiut reżyserski Piotra Fronczewskiego
2 lutego w Teatrze Ateneum odbędzie premiera przedstawienia „Ja, Feuerbach”....