Grupa Europejskiej Partii Ludowej w Parlamencie Europejskim, do której należą PO i PSL, zaapelowała w środę do Komisji Europejskiej o rezygnację z planu zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku. Podkreślono, że konieczne jest przywrócenie neutralności technologicznej. Na konferencji prasowej w Brukseli europoseł Jens Gieseke wyjaśnił, że przemysł motoryzacyjny jest kluczowy dla zatrudnienia, innowacji i dobrobytu Europy, ale stoi przed poważnymi wyzwaniami, takimi jak nieuczciwa konkurencja, wysokie koszty energii, spadek popytu, potrzeba dostosowania do zmian klimatycznych oraz surowe przepisy regulacyjne, które mocno obciążają sektor.
Gieseke dodał, że jego frakcja polityczna domaga się powrotu do podejścia neutralnego technologicznie i wyraził nadzieję, że Komisja Europejska weźmie pod uwagę ich propozycje. „Chcemy silnego, odnoszącego sukcesy przemysłu motoryzacyjnego w Europie” – podsumował europoseł.
Chińscy producenci samochodów zyskują na rynku europejskim dzięki atrakcyjnym cenom i nowoczesnym technologiom, szczególnie w segmencie pojazdów elektrycznych. Silną konkurencję stanowią również amerykańskie firmy, takie jak Tesla, które przodują w innowacjach technologicznych.
Ta rosnąca konkurencja, wysokie koszty energii w Unii Europejskiej oraz restrykcyjne regulacje unijne powodują, że przemysł motoryzacyjny w UE znajduje się w trudnej sytuacji.
W związku z tym Europejska Partia Ludowa (EPL) domaga się zniesienia zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku. Postuluje również rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, wzmocnienie łańcuchów dostaw oraz większe inwestycje w badania i rozwój. Proponowane zmiany obejmują neutralność technologiczną oraz uproszczenie regulacji. Celem tych działań jest zachowanie konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego przy jednoczesnym dążeniu do neutralności klimatycznej.