W rozległym międzynarodowym badaniu, w którym uczestniczyło prawie 150 naukowców, przeanalizowano sposób, w jaki 23 tys. studentów korzysta z ChatuGPT w swojej nauce.
Wyniki badania, opublikowane w PLOS One, wskazują, że studenci najczęściej używają ChatuGPT do burzy mózgów i generowania nowych pomysłów (29%), streszczania długich tekstów (27%) oraz poszukiwania informacji do prac naukowych (25%). Co piąty uczestnik badania przyznaje, że wykorzystuje narzędzie do pomocy w pisaniu prac zaliczeniowych i artykułów naukowych, powtarzaniu materiału przed egzaminami, tłumaczeniach, szukaniu porad osobistych, pisaniu kodów programistycznych oraz korekcie tekstów. ChatGPT jest rzadziej wykorzystywany do pisania formalnych dokumentów, rozwiązywania zadań matematycznych oraz w twórczości literackiej, jak np. tworzenie opowiadań czy wierszy.
Studenci oceniali, że ChatGPT sprawdza się w uproszczeniu trudnych informacji i streszczaniu treści, jednak uważali go za mniej wiarygodnego, jeśli chodzi o dostarczanie rzetelnych informacji i wspieranie procesu nauki.
(fot. Unsplash)