shelley-pauls-I58f47LRQYM-unsplash

Polskie jabłka hitem eksportowym

Od stycznia 2025 roku jabłka stały się oficjalnym owocem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. To owoc, który od lat dominuje w polskim eksporcie i cieszy się ogromną popularnością w kraju. Jabłka zyskują na znaczeniu, a co ważne, rośnie liczba osób, które regularnie je spożywają. W porównaniu do poprzedniego roku liczba ta zwiększyła się o 1,3 miliona osób, zbliżając się do 10 milionów.

Jabłka to symbol Polski, który zyskał szczególne uznanie, szczególnie po tym, jak w styczniu 2025 roku zostały one ogłoszone oficjalnym owocem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. To wyjątkowe wyróżnienie, które podkreśla znaczenie jabłek w polskim rolnictwie i eksporcie. Polska jest największym producentem i eksporterem jabłek w Unii Europejskiej oraz na świecie.

Aktualnie aż 10 milionów Polaków, co stanowi około jednej trzeciej populacji, regularnie spożywa jabłka – to najwyższy wskaźnik w Europie. Wśród Europejczyków co czwarty (25%) ma podobny nawyk. To świadczy o ogromnej popularności tego owocu w Polsce.

Z danych wynika, że 9,4 miliona Polaków (29%) jest świadomych, iż polskie jabłko jest symbolem naszej prezydencji w UE, a ponad 31% wie, że jabłka z Polski są eksportowane do aż 74 krajów na całym świecie. To powód do dumy i doskonała okazja, by docenić wartość tego owocu i jego rolę w polskiej gospodarce.

Kilka lat temu, w podobnym badaniu przeprowadzonym przez Kantar, zapytano Polaków, które gatunki owoców warto promować za granicą jako reprezentujące Polskę i nasze ogrodnictwo. Jabłka zdobyły wtedy aż 63% głosów, co potwierdza ich status jako narodowego skarbu.

Wzrost liczby osób regularnie jedzących jabłka to kolejny pozytywny trend. Polskie jabłka cieszą się uznaniem dzięki wyjątkowemu smakowi i wysokiej jakości. Charakterystyczną cechą naszego rynku jest różnorodność odmian jabłek, co przyciąga coraz większą liczbę konsumentów, którzy chętnie włączają je do swojej codziennej diety.

W styczniu 2025 roku aż 86% Polaków, czyli 28,3 miliona osób, jadło jabłka. Z tej liczby ponad 9,7 miliona to osoby, które regularnie sięgały po ten owoc. W porównaniu do stycznia 2024 roku, liczba ta wzrosła o 1,3 miliona.

W styczniu 2025 roku 11% Polaków jadło jabłka „codziennie lub prawie codziennie”, a 19% spożywało je 4-5 razy w tygodniu, co daje razem ponad 30% populacji. Dla porównania, w styczniu 2024 roku 9% badanych jadło jabłka codziennie lub prawie codziennie, a 17% 4-5 razy w tygodniu, co razem stanowiło 26% Polaków. Wzrost odnotowano w obu grupach, co świadczy o rosnącej popularności tego owocu w Polsce.

(fot. Unsplash)

Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Tomasz Lazar zgarnia kolejne fotograficzne laury
Rozstrzygnięty właśnie konkurs BZ WBK Press Foto 2012 udowadnia, że...
Dimebag Darrell za cmentarną bramą
Klub Alrosa Villa w Columbus, stolicy Ohio, przyciąga wiele kapel...
Eddie Adams: "Generał Nguyen Ngoc Loan rozstrzeliwuje więźnia Wietkongu na ulicy Sajgonu" – zdjęcie-przekleństwo
Są zdjęcia, które zmieniają obraz świata oraz życie ludzi. Do...
Polski poniedziałek
Poniedziałek to przede wszystkim dwa mocne polskie akcenty. Pierwszy z...