Dziennikarze a social media

Social media stały się jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych w pracy dziennikarskiej. Raport „Dziennikarze i social media 2014” ujawnił, że aż 92 proc. redaktorów używa ich przy poszukiwaniu materiałów. Jednocześnie, co pokazują badania z poprzednich lat tracą one na wiarygodności. 

Fotolia_61304349_Subscription_Monthly_XL.jpg© MK-Photo – Fotolia.com

 

„Dziennikarze i social media 2014” to już trzeci raport dotyczący wykorzystania serwisów społecznościowych przez dziennikarzy. Jego pełna wersja będzie dostępna dopiero we wrześniu tego roku, jednak część danych została udostępniona już teraz. Jak pokazują szczątkowe wyniki badania przeprowadzonego przez Multi Communications przy współpracy z Millward Brown oraz Instytut Monitorowania Mediów, aż 92 proc. dziennikarzy biorących udział w ankiecie korzysta w pracy z mediów społecznościowych. Jest to duży wzrost, jeżeli spojrzymy na wyniki badań wykonanych w 2011 i 2012 roku, gdzie odpowiednio 60 proc. i 77 proc. respondentów potwierdziło, że używa serwisów blogowych, Twittera, Facebooka czy YouTube do szukania materiałów dziennikarskich.

 

Tegoroczny raport ujawnił również spadek wiarygodności do informacji, które są umieszczane w mediach społecznościowych. W 2012 roku 43 proc. dziennikarzy uważało, że wiadomości te są godne zaufania, natomiast w tym roku odsetek ten wyniósł 33 proc. Nie jest jasno powiedziane, czy spadek jest wynikiem lawinowego zwiększenia się udziału wykorzystania mediów społecznościowych wśród dziennikarzy, czy może spadkiem jakości zamieszczanych materiałów. Wiadomo jedynie, że młodzi redaktorzy w grupie wiekowej do 25. roku życia darzą media większym zaufaniem (44 proc.) niż ci powyżej 55. roku życia (16 proc.)

 

Jak wynika z badań przeprowadzonych w latach ubiegłych, social media wykorzystywane jest przez znaczną większość dziennikarzy w poszukiwaniu źródeł inspiracji (58 proc. w 2011 r.; 53 proc. w 2012 r.). Redaktorzy za ich pośrednictwem szukają również komentarzy ekspertów (20 proc. w 2011 r.; 21 proc. w 2012 r.), opinii konsumentów (8 proc. w 2011 r.; 19 proc. w 2012 r.), a także cyfr i faktów (13 proc. w 2011 r.; 7 proc. w 2012 r.).

 

Pełna wersja raportu z 2011 roku: http://www.multipr.pl/pl/cms/infografika-2011/

Pełna wersja raportu z 2012 roku: http://www.multipr.pl/pl/cms/raport-sm-2012/

 

140611154029_Dziennikarze_i_Social_Media_2014_A1_A2_press_large