W cieniu znakomitego mówcy

Premier zajęty problemami społecznymi kraju i realizacją ustaw, czy dyrektor korporacji decydujący o nowych celach firmy mają wiele obowiązków. Gdyby musieli do tego pisać przemowy na ważne wystąpienia zabrakłoby im doby. Na szczęście z pomocą przychodzi speechwriter.

 

Barack Obama pracuje nad przemową. Pomagają mu Jon Favreau, David Axelrod i Carol Browner w 2010 roku

 

Mowa na zamówienie?

Speechwriter zajmuje się przygotowywaniem efektownych mów dla swoich klientów. Takich, po których następuje szczery i głośny aplauz, a w kuluarach mówi się „gość ma klasę, pięknie się go słuchało”. Najczęściej jednak dla klienta speech writera ważniejsza jest efektywność, czyli realne skutki przemówienia – zyskanie poparcia wyborców czy wzrost motywacji pracowników.

Ze względu na tryb pracy, speechwriterów można podzielić na dwie kategorie. Pierwszą stanowią osoby na stałe związane ze swoim pracodawcą i piszące tylko dla niego – głównie speechwriterzy polityczni. Druga grupa to biura/firmy speechwriterskie realizujące zamówienia wielu klientów.

Speechwriter to zawód związany nie tylko z polityką. Zatrudnienie znaleźć można również w ambasadach, różnych fundacjach, instytucjach i organizacjach. Do zadań jakich może podjąć się speechwriter zalicza się także przygotowywanie mów biznesowych dla menadżerów korporacji i okolicznościowych na rodzinne uroczystości – śluby, pogrzeby, rocznice. Pokrewnym zawodem jest ghostwriting polegający na pisaniu książek (na przykład autobiografii), oficjalnie autorstwa osoby zamawiającej usługę.

 

Geneza płatnego mowopisarstwa

Początków speechwritingu można szukać w średniowieczu – w roku 1415 król Henryk V wynajął pewnego człowieka do napisania mowy, która wygłoszona w przeddzień bitwy pod Azincourt miała zagrzać Anglików do walki przeciw wojskom francuskim. Tę historyczną ciekawostkę zwykle jednak się pomija a za ojczyznę speechwritingu uważa się Stany Zjednoczone, gdzie w 1921 roku powstało White House Speechwrting Office. Za pierwszego speechwritera powszechnie uważa się dziennikarza Judsona Wellivera, który pisał dla prezydentów: Warrena G. Hardinga i Calvina Coolidge’a.

 

Polska kontra reszta świata

Jon Favreau – ma 31 lat i jest najbardziej znanym speechwriterem na świecie. Od 2005 roku współpracuje z Barackiem Obamą i jest współodpowiedzialny za sukces jego kampanii prezydenckiej w 2008 roku. Mają tak bliskie relacje, że prezydent miał o nim powiedzieć „my mind reader”. Od 2009 roku jest szefem speechwriterów Białego Domu.W Polsce zawód speechwritera jest kojarzony głównie z polityką. Wciąż jednak część polityków, jakkolwiek nieudolnie przemawiających, uważa wynajmowanie specjalistów w tym zakresie za swoisty dyshonor. Speechwriterów i doradców pomagających nad tworzeniem mów zatrudia prezydent i premier. Donaldowi Tuskowi pomaga Igor Ostachowicz, pełniacy od 2012 roku funkcję sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

W Europie Zachodniej i USA speechwriting to branża dobrze rozwinięta. Działa wiele profesjonalnych firm i stowarzyszeń, na przykład UK Speechwriters’ Guild czy Judson Welliver Society, które składa się z byłych speechwriterów Białego Domu, spotykających się zazwyczaj po ważnych wystąpieniach prezydenta, na przykład Orędziu o Stanie Państwa, wygłaszanym przed Kongresem.

 

Profesja dla komunikatywnych

Nie trzeba spełniać określonych wymogów, by zostać speechwriterem, jednak powinno mieć się „lekkie pióro” oraz znać techniki retoryczne i erystyczne. Przydatne może się okazać wykształcenie w dziedzinie związanej z komunikacją interpersonalną – psychologii, dziennikarstwie, socjologii. Równie cenni mogą być także absolwenci innych kierunków humanistycznych, na przykład filozofii, z umiejętnością klarownej argumentacji i logicznego myślenia.

Pisanie przemówień dla polityków czy biznesmenów nie jest zadaniem tak łatwym jak może się wydawać. Trzeba bardzo dobrze poznać swojego klienta/pracodawcę, jego język, temperament i poglądy, tak by napisane przemówienie jak najbardziej pasowało do oficjalnego autora. Przemówienia są kierowane do różnych odbiorców i mają spełniać różne zadania, speech writer musi tak skonstruować tekst by został on pozytywnie odebrany przez grupę docelową – wymaga to wyczucia nazywanego „uchem społecznym” i nie zawsze jest łatwe. Dodatkowo pracy speechwritera towarzyszy stres – zdarzają się sytuację, gdy przemówienie trzeba pisać w ostatniej chwili.

Najpiękniejsze Jarmarki Bożonarodzeniowe
Sezon na odwiedzanie Jarmarków Bożonarodzeniowych właśnie się rozpoczął. Gdzie najlepiej...
Nie do powiedzenia

Zrobił masę znakomitych zdjęć. Gdy przyszłam do niego, by przeprowadzić...

Schetyna do studentów: łacina się nie przydaje
W MSWiA było fajnie - usłyszeliśmy od Grzegorza Schetyny w...
Dziennikarz dziennikarzowi hieną
Jak co roku pod koniec stycznia Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich przyznało...
Odkopią Kantora – wyjątkowy happening na Foksal

Ponad 40 lat temu Tadeusz Kantor wykonał 40 obrazów „Parasol –...