Bez blagi

Wystawa prac Olgi Boznańskiej zawitała do Warszawy. W stołecznym Muzeum Narodowym można podziwiać intrygującą ekspozycję dzieł jednej z najwybitniejszych polskich malarek.

Chcąc uhonorować podwójną rocznicę, 150. urodzin i 75. śmierci artystki, krakowskie i warszawskie muzea narodowe, ze specjalnym udziałem paryskiego Musée d’Orsay, przygotowały niezwykłą wystawę.

Zgodnie z założeniami autorek scenariusza, Ewy Bobrowskiej i Urszuli Kozakowskiej-Zauchy, blisko 150 obrazów Boznańskiej podzielono tematycznie. Portrety, wizerunki dzieci, autoportrety i sceny w pracowni, pejzaże miejskie oraz martwe natury zostały zebrane w kolejnych salach.

Olga_Boznańska_Autoportret_3.jpgAutoportret malarki

Na szczególną uwagę zasługuje rekonstrukcja paryskiego atelier artystki. Zgromadzono osobiste pamiątki, fotografie, przyrządy malarskie czy meble zdobiące lokal przy Boulevard Montparnasse 49. W miejscu okien znalazła się multimedialna rekonstrukcja widoku jaki codziennie rozpościerał się przed Boznańską.

Oprócz jej własnych obrazów, na wystawie zgromadzono kilka dzieł zagranicznych mistrzów zafascynowanych twórczością polskiej malarki, bądź będących dla niej inspiracją. Portret Marianny Austriaczki Diego Velazqueza został wypożyczony z madryckiego Muzeum Thyssen-Bornemisza. Eugene Carriere, Edouard Manet i Edouard Vuillard przyjechali do Warszawy z Musée d’Orsay.

Ozdobą całej ekspozycji jest jednak Harmonia w szarości i zieleni: Miss Cicely Alexander pędzla Jamesa Whistlera. Niestety londyńskie Tate udzieliło zgody na jedynie miesięczną obecność płótna w Warszawie. Wystawione w jednej sali z bodaj najsłynniejszymi obrazami Boznańskiej tj. Dziewczynką z chryzantemami i Chłopcem w gimnazjalnym mundurku pozwala dostrzec jak istotne było dla niej dzieło Amerykanina.

W czym tkwi geniusz prac artystki? Jak to ujęła sama Boznańska: Obrazy moje wspaniale wyglądają, bo są prawdą, są uczciwe, pańskie, nie ma w nich małostkowości, nie ma maniery, nie ma blagi.

Wystawa Olga Boznańska 1865-1940, której kuratorem jest Renata Higersberger, będzie otwarta do 2. maja br. Przez cały ten czas Muzeum Narodowe w Warszawie zaprasza na cykl wydarzeń towarzyszących: wykładów, dyskusji i pokazów filmowych. Pełny program jest dostępny na stronie internetowej muzeum.